سوله سازی چیست و مراحل ساخت آن - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - 16 اردیبهشت - 1403  
true
false

سوله از سازه های عمرانی محسوب میشود که کاربرد های زیادی دارد و از ویژگی های آن میتوان به قیمت مناسب نسبت به سایر سازه های عمرانی نام برد. از سوله سازی برای ساخت سالن های صنعتی استفاده میشود که ابعاد و وزن آنها متغیر است و نسبت به سرعت وزش باد، میزان بارش برف و باران، دهانه سالن و … مشخص میشود. به طور کلی میتوان گفت سوله ساختمان فولادی پیش ساخته ای است که کاربرد زیادی دارد و در ساخت بیش از90% انبار ها، ورزشگاه ها، صنایع، سالن های تولید دام و طیور و … کاربرد دارد.

مراحل سوله سازی به شرح زیر می باشد:

  • تهیه نقشه های شاپ

شاپ دراوینگ که نقشه شاپ کارگاه نیز می گویند. برای تهیه نقشه شاپ باید در گام نخست مراحل سوله سازی، نقشه های معماری و محاسباتی از بیلت فونداسیون به گروه شاپ کارگاهی داده می شود. در مرحله بعد نقشه های شاپ سوله به صورت سه بعدی تهیه می‌شوند. قیمت آن بر اساس نوع پروژه ها تفاوت دارد.

  • مرحله برشکاری

برشکاری در مراحل سوله سازی با دو روش سرد و گرم انجام می شود:

انواع برشکاری سرد:

قیچی کاری ورق با ضخامت5 میلیمتر.

گیوتین: برش ورق با 30 میلیمتر.

واتر جت: با استفاده از آب و سنگ، دارای فشار 6000 پوند بر اینچ، بدون محدودیت در ضخامت،

برش با دستگاه اره نوری.

برش با دستگاه اره لنگ.

انواع برشکاری گرم:

برش هواگاز: برش ورق با ضخامت بین 6 تا 25 میلیمتر.

برش لیزر: بهترین و دقیق ترین روش، برش تا ضخامت25 میلیمتر.

برش پلاسما: برش با استفاده از مشعل.

برش Cnc: برشکاری توسط یک ربات، پرکاربردترین روش.

برش الکترود: استفاده برای سوراخ ، شیار منظم و … .

برش دیسک آتشی: دستگاه اره دیسکی با ایجاد حرارت برش گرم.

  • مرحله قطعه زنی

قطعه زنی در مراحل سوله سازی بسیار مهم است. قطعه زنی تکمیل نقشه ساخت می باشد. شامل قرار گرفتن لچکی ها، تقویت ها، ستون ها، تیرها و دیگر قطعاتی که برای نصب تعیین شده اند تا بدون هیچ خطایی (صفر) در محل خود قرار بگیرند.

  • مرحله مونتاژ

مونتاژ در مراحل سوله سازی باید توسط ماهرترین نیروی مونتاژکار انجام شود. تسمه ها آماده هستند و باید آن ها را به صورت ستون یا تیر به کار ببرند.

متخصصان ما با دستگاه های نیمه اتوماتیک مونتاژ باکس کار را با ضریب خطای بسیار کمتری انجام می دهند. مرحله بعد سخت کننده های عرضی روی قطعه نصب می شود که مانع جمع شدگی عضو و تغییر شکل مقطع می شوند.

برای جوش قطعات که طول آن ها دارای ضخامت بالایی هستند زمان طولانی تری نیاز است. از دستگاه های اتوماتیک جوش دروازه ای (زیر پودری) که روش جدیدی در صنعت جوشکاری است استفاده می شود.

اسکلت فولادی

نقطه آسیب پذیری تیرآهن‌ محل اتصال‌ آن به دیگر بخش‌های سازه است. اگر تیر به درستی و محکم در محل اتصالات قرار نگیرد، فرصتی برای شکل‌گیری و رشد ترک‌ها و یا شکست ناگهانی در برابر موقعیت‌های تنشی شدید مانند زلزله فراهم خواهد شد. بنابراین ساخت یک اسکلت فلزی مقاوم به پارامترهای مختلفی مانند انتخاب و خرید تیرآهن و میلگرد باکیفیت و اتصالات مناسب آنها بستگی خواهد داشت. شما می‌توانید با مراجعه به سایت آهن اسپات از قیمت به‌روز انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن مطلع شوید.

اتصالات در اسکلت فولادی – ایستاسازه

کارخانه ساخت اسکلت فلزی ساختمان

کارخانه ساخت اسکلت فلزی ساختمان

مهندسان برای استقرار و تثبیت تیرآهن در اسکلت فولادی، روش‌های مختلفی را پیشنهاد دادند. رایج‌ترین این روش‌ها شامل:

  • پرچ کردن
  • جوش دادن
  • اتصالات پیچی

برای اتصال تیرآهن به ستون در اسکلت فولادی، دیوار و دیگر المان‌های فلزی می‌توان از اتصالات پیچی استفاده کرد. این اتصالات کم هزینه و ساده را در پروژه‌های عمرانی مختلف مانند پل سازی و ساختمان سازی قابلیت به کارگیری دارند. این اتصالات از جنس آلیاژهای فولادی کم کربن و کربن متوسط ساخته می‌شوند.

انواع اتصالات در تیرآهن به روش پیچی

اتصالات تیرآهن در سازه‌های فولادی از نوع پیچی از دیدگاه مکانیکی هم بررسی می‌شوند و سپس نوع آن‌ها انتخاب می‌گردد. در درجه اول باید بدانید که این پیچ‌ها نیروهای فشاری را منتقل نمی‌کنند.

همچنین تحت تاثیر تنش پیچشی زیاد امکان شکست برشی هست. تحت تنش‌های خمشی و کششی هم امکان شکست و تغییر شکل پلاستیک نیز وجود دارد.

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

قدیمی ترین ابزار اتصال در اسکلت فولادی، میخ پرچ می باشد. اتصالات فولادی در گذشته فقط به واسطه پرچ کاری یا جوش کاری انجام می شد. مرور زمان، به جای استفاده از پرچ ها، پیچ های با مقاومت بالا مورد استفاده قرار گرفته اند. امروزه و با وجود تکنولوژی های جدید، اتصالات پرچی زیاد به کار نمی آیند.

اسکلت بتنی شرکت ایستاسازه

اسکلت بتنی در ساختمان سازی

اسکلت بتنی در ساختمان سازی

اسکلت بتنی را به جز در ساختمان سازی می توان در صنایع بسیار گسترده دیگری نیز مورد استفاده قرار داد. باید توجه داشته باشید که در هر نوع سازه ای باید از متریال های خاص خود استفاده کنید. استفاده از میلگرد های مناسب در این اسکلت ها می تواند به عنوان مهم ترین نکته شناخته شود. اسکلت بتنی از بخش های مختلف تشکیل شده و باید به صورت دقیق نیز اجرا شود. به صورت کلی اسکلت های موجود را بر اساس پلان های تهیه شده اجرا می کنند.

هرچه این پلان ها دقیق تر ایجاد شده باشند می توان با کیفیت و کارایی بالاتری از آن ها استفاده کرد. به صورت کلی استفاده از این اسکلت ها برای شما مزایای بسیار زیادی را نیز خواهد داشت. در ساختمان سازی می توان از اسکلت بتنی در فونداسیون، ستون، سقف و راه پله ها به خوبی استفاده کرد. کیفیت در این نوع اسکلت به گونه ای می باشد که می توان در کمترین زمان ممکن بیشترین مساحت را ایجا کرد.

باید توجه داشته باشید که برای بخش های مختلف اسکلت های بتنی از افراد و مجموعه های متخصص نیز استفاده کنید. در این اسکلت ها برخی از ویژگی ها را می توان به شکلی ویژه در اختیار داشت. متریال های تشکیل دهنده یک اسکلت بتنی را می توان به چند بخش تقسیم بندی کرد. به صورت کلی می توان برای بخش آرماتور از میلگرد های مختلف استفاده کرد. برای اینکه کیفیت بتن و سازه شما بالا رود بهتر است که از میلگرد های آجدار به صورت کلی استفاده کنید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true