معرف کواکس و نحوه استفاده از آن - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - 30 اردیبهشت - 1403  
true
false

شناساگر کواکس از جمله معرف های آزمایشگاهی و بیوشیمیایی متشکل از ایزوآمیل الکل، پارا دی متیل آمینو بنزآلدئید (DMAB) و اسید هیدروکلریک غلیظ است. برای تشخیص وجود ایندول تولید شده توسط میکروارگانیسم ها در اثر دآمیناسیون تریپتوفان مورد استفاده قرار می گیرد.ایندول تولید شده یک کمپلکس قرمز با پارا دی متیل آمینو بنزالدئید ایجاد می کند.

شرکت دایا اکسیر با همکاری کارشناسان مجرب خود در بخش فنی و فروش جهت تأمین مواد اولیه پژوهش های تحقیقاتی،  معرف کواکس با کیفیت بالا و قیمت مناسب را فراهم نموده است. شما میتوانید جهت استعلام قیمت مواد شیمیایی و پیدا کردن شماره  CAS مواد شیمیایی با کارشناسان شرکت دایا اکسیر تماس حاصل بفرمایید. شما می توانید جهت خرید این ماده از برند مواد شیمیایی مرک یا برندهای معتبر ایرانی با بخش فروش شرکت دایا اکسیر تماس بگیرید و پس از دریافت پیش فاکتور و اطمینان حاصل کردن از صحیح بودن کاتالوگ نامبر ماده درخواستی، اقدام به ثبت سفارش نمایید

این معرف توسط پزشک مجارستانی Nicholas Kovacs اختراع شد و در سال 1928 منتشر شد. این معرف در تایید E. coli و بسیاری از میکروارگانیسم های بیماری زا دیگر استفاده می شود. از معرف Kovacs برای تشخیص باکتری‌هایی مانند کلیفرم‌هایی از جمله E. coli استفاده میشود که در شرایط هوازی قادر به تجزیه تریپتوفان به ایندول وα-آمینوپروپیونیک اسید هستند.  این معرف حاوی پارا دی متیل آمینو بنزآلدئید (DMAB)  و اسید کلریدریک غلیظ است.

کاربرد معرف کواکس

  • برای تشخیص وجود ایندول، که یکی از محصولات نهایی اکسیداسیون باکتریایی اسید آمینه، تریپتوفان است، استفاده می شود. تریپتوفان یک اسید آمینه است که می تواند توسط برخی باکتری ها اکسید شود و سه محصول نهایی اصلی را تشکیل دهد: ایندول، اسید پیروویک و آمونیاک. آزمایش ایندول توانایی یک موجود زنده را در تجزیه اسید آمینه تریپتوفان و تولید ایندول بررسی می کند.  این به عنوان بخشی از روش های  IMViC، مجموعه ای از آزمایشات طراحی شده برای تشخیص اعضای خانواده انتروباکتریاسه استفاده می شود.
    معرف کواکس برای آزمایش کیفی مورد استفاده برای تعیین توانایی یک ارگانیسم خاص (باکتری) برای جدا کردن ایندول از تریپتوفان استفاده می شود.  آنزیم‌های تریپتوفاناز داخل سلولی با استفاده از فعالیت‌های هیدرولیتیک روی اسید آمینه تریپتوفان در فرآیند ایجاد ایندول واسطه می‌شوند.
    ازمعرف کواکس برای تشخیص باکتری‌هایی مانند کلیفرم‌هایی از جمله coli استفاده کنید که در شرایط هوازی قادر به تجزیه تریپتوفان به ایندول و -αآمینوپروپیونیک اسید هستند.این معرف حاوی پارا دی متیل آمینو بنزآلدئید (DMAB) و اسید هیدروکلریک غلیظ است.
  • ایندول از طریق دآمیناسیون احیا کننده از تریپتوفان از طریق مولکول واسطه ایندولپیروویک اسید تولید می شود. تریپتوفاناز واکنش دآمیناسیون را کاتالیز می کند که طی آن گروه آمین مولکول تریپتوفان حذف می شود. محصولات نهایی واکنش ایندول، پیروویک اسید، آمونیوم و انرژی است. پیریدوکسال فسفات نیز به عنوان کوآنزیم مورد نیاز می باشد.
  • برای بررسی تست ایندول در آزمایشگاه های میکروبی
  • شناسایی باکتری coli از سایر گونه های انتروباکتریاسه

ویژگی معرف کواکس

ایجاد یک دایره قرمز در صورتی که باکتری ایندول مثبت باشد

تهیه معرف کواکس

دي متيل آمينو بنز آلدئيد

آميل الکل

اسيد کلريدريک غليظ و تازه

دي متيل آمينو بنزآلدئيد را به آميل الکل اضافه نموده و به آرامي اسيد کلريدريک را به آنها اضافه نماييد. براي تهيه اين معرف از هود استفاده نماييد. معرف در ظروف تيره و در يخچال نگهداري مي شود. چون داراي پايداري متغير است، لازم می باشد به صورت هفتگی (برحسب ميزان کار) کنترل کيفي شود.

نحوه‌ی استفاده معرف کواکس
در آزمایش تولید ایندول ، 5 قطره از معرف کواکس را مستقیماً به لوله اضافه کنید. تست ایندول مثبت با تشکیل یک رنگ صورتی تا قرمز (حلقه قرمز گیلاسی ) در لایه معرف در بالای محیط در عرض چند ثانیه پس از افزودن معرف نشان داده می شود.

عوارض جانبی و خطرات معرف کواکس
ممکن است باعث تحریک دستگاه تنفسی شود. میتواند منجر به خواب آلودگی یا سرگیجه شود.  هم چنین باعث تحریک پوست و آسیب جدی به چشم می شود.

معرف کواکس یکی از معرف های میکروب شناسی است و برای افتراق باکتری هایی که قادر به تولید اندول از اسید آمینه تریپتوفان به علت وجود آنزیم تریپتوفاناز میباشند مورد استفاده قرار میگیرد.

پس از اضافه کردن چند قطره معرف کواکس به محیط, حلقه قرمز رنگی ایجاد میشود و نشان دهنده وجود آنزیم تریپتوفاناز میباشد.ایندول در حضور محيط غنی از تريپتوفان و مقداری الکل با  p-دي متیل آمينوبرزنالدئيد در pH اسیدی تولید یک ترکیب قرمز-بنفش میکند.

همچنین از این تست میتوان جهت شناسایی باکتری E.coli از سایر گونه های انتروباکتریاسه استفاده کرد.

شرایط نگهداری معرف کواکس

معرف کواکس در ظروف تيره و در يخچال نگهداري مي شود. چون داراي پايداري متغير است، لازم است بطور هفتگی (برحسب ميزان کار) کنترل کيفي گردد.

هشدارهای ایمنی کار با معرف کواکس

  • استفاده از روپوش سفید آزمایشگاه ، دستکش و در صورت لزوم عینک، ماسک و … ضروری است.
  • سرم ها ، آنتی سرم ها ، معرف ها و محلول های مورد استفاده ممکن است آلوده ، سمی و یا سرطان زا باشند. باید احتیاط لازم در کاربرد آن ها رعایت شود.
  • درصورتی که کشت های میکروبی به طور تصادفی به زمین ریخته شود نباید خم شد و آن ها را جمع کرد، زیرا عوامل آلوده کننده به صورت ذرات معلق در هوا پراکنده می شوند و در اثر تنفس باعث آلودگی و بیماری می گردند. در این گونه موارد باید پس از چند دقیقه مقداری محلول ضد عفونی کننده قوی روی کشت ها ریخت تا میزان آلودگی کاهش یابد و پس از مدتی می توان محل آلوده شده را تمیز کرد.

ارتباط با دایا اکسیر

شما میتوانید جهت استعلام قیمت و خرید و مواد شیمیایی مرک از طریق راه های ارتباطی زیر با دایا اکسیر ارتیاط حاصل فرمایید. همچنین امکان پرداخت امن و آسان در فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی برای شما مشتریان محترم فراهم میباشد.

شماره تماس 22327043-021

تلگرام، واتساپ و پیامک 09017777023

کارشناسان ما سریعا پاسخگو میباشند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true