صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - 6 اردیبهشت - 1403  
true
false

 

مهم ترین فعالیت های صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن عبارتند از :

  • ارائه نمودن خدمات مالی و تسهیلاتی : ارائه دادن خدمات مالی و تسهیلاتی به صورت یارانه ، تسهیلات کوتاه ‌مدت و بلند مدت ،  پرداخت نمودن تمام و یا بخشی از سود تسهیلات و جرائم متعلقه و نیز ارائه دادن خدمات ضمانت ‌نامه‌ای به اشخاص حقیقی و حقوقی در جهت اجرای طرح‌ های پژوهشی ،  فناوری ،  نوآوری و تجاری‌ سازی نتایج پژوهش ‌ها .
  • جذب نمودن و هدایت کردن منابع مالی سرمایه گذاران : جذب نمودن و یا هدایت کردن منابع مالی دولتی ، بانک‌ ها و مؤسسات اعتباری مجاز و سایر صندوق‌ ها در جهت اهداف و وظایف و اختیارات صندوق .
  • ارزیابی نمودن و امکان سنجی کردن طرح ها : ارائه دادن خدمات مربوط به ارزیابی و امکان ‌سنجی نمودن طرح‌ های کسب ‌و کار ، نظارت کردن ، ارزش‌ گذاری پروژه‌ ها و طرح‌ های پژوهشی و فناوری

 

سایر فعالیت ها

  • اجرای سرمایه گذاری خطر پذیر (VC) : اجرای سرمایه ‌گذاری خطرپذیر(vc) با هدف حمایت از بنگاه ‌های دانش ‌بنیان  در طرح‌های پژوهشی و فناوری که می تواند جهش و رشد ارزش  و البته ریسک فراوانی داشته باشد .
  • ضمانت کردن طرح ها : تضمین نمودن پرداخت تعهدات و اقساط طرح‌های پژوهشی و فناوری در قرارداد در جهت تسریع و تسهیل در اجرای طرح‌ ها و قرار دادها و توثیق و ترهین اموال و دارایی‌ ها در جهت جلوگیری از وقفه در اجرای طرح ‌ها .
  • کارگزاری : اخذ نمودن و اعطای کارگزاری و عاملیت منابع مالی اشخاص حقیقی و حقوقی دولتی و غیردولتی در حوزه پژوهش و فناوری .

 

عملکرد صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن :

در چهار سال اخیر ، صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن سعی داشته است در اصلاح امور مالی و حرکت هر چه بیشتر در راستای اهداف تعیین شده خود گام بردارد . مهمترین آنها عبارتند از :

  • حمایت نمودن از استارت آپ های دانش بنیان
  • سرمایه گذاری کردن در طرح های نوین
  • ارائه دادن وام به پروژه های های تک

طرح‌های تحقیق و توسعه در  صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن :

سهام صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن  بدین گونه تقسیم شده است :  49 درصد در اختیار وزارت علوم ،  تحقیقات و فناوری ( به نمایندگی دولت ) بوده و 51 درصد در اختیار انجمن تخصصي مراكز تحقيق و توسعه صنايع و معادن می باشد .

ارائه خدمات و تسهیلات مالی توسط صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن :

این صندوق در جهت عملیاتی کردن اهداف خود و حمایت کردن از امر تحقیق و توسعه در کشور ،  در قالب‌های زیر حمایت‌ مالی از طرح‌ های تحقیق و توسعه واحدهای صنعتی و معدنی بخش خصوصی را در دستور کار خود دارد :

  • تامین کردن پولی و مالی هزینه طرح‌ های تحقیقاتی کاربردی ( تحقیق کاربردی به صورت تحقیقی تعریف شده است که با هدف کسب دانشی جدید به انجام می ‌رسد و در کل جهت‌ گیری آن به سمت هدف یا منظوری کاربردی است ) .
  • تامین کردن پولی و مالی هزینه تولید نمونه اولیه محصولات حاصل از تحقیقات کاربردی .
  • حمایت نمودن از طرح‌ های توسعه ای حاصل از نتایج تحقیقات کاربردی ( به عبارت دیگر تجاری ‌سازی نتایج حاصل از تحقیقات کاربردی ) .

حداکثر سقف پرداخت تسهیلات با توجه به نیاز طرح‌ های تحقیقاتی ، با توجه به محدودیت منابع مالی صندوق در شرایط فعلی   200 میلیون ریال می ‌باشد . گفتنی است در موارد ضروری و با تصویب هیات مدیره ،  پرداخت مبالغ بیشتر تا سقف 400 میلیون ریال نیز امکان ‌پذیر است . این تسهیلات در بسیاری از موارد قادر است هزینه‌ های طرح ‌های تحقیقاتی کاربردی و تولید نمونه اولیه محصولات حاصل از تحقیقات کاربردی را پوشش دهد ( با توجه به بندهای 1 و  2) .  پرداخت کردن تسهیلات یا مشارکت کردن در طرح‌ های توسعه حاصل از نتایج تحقیقات ( بند 3 ) ،  به افزایش وتامین منابع مالی لازم در آینده منوط خواهد بود .

 

 سایر خدمات صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن :

  • ایجاد نمودن شبکه‌ ای از واحد های تحقیقاتی و توسعه ای از طریق ایجاد بانک اطلاعاتی اعضاء و نیز امکان بهره‌ گیری مشترک اعضای صندوق از این امکانات .
  • ایجاد امکانات لازم برای استفاده از تسهیلات و خدمات نهاد هایی که صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن با آنها تفاهم‌ نامه امضاء کرده و این تفاهم نامه ها در مرحله اجرایی شدن است .

–   ارائه دادن اطلاعات و راهنمایی‌ های فنی و نظارت کردن بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و سرمایه‌ گذاری .

 

چشم انداز ،  اهداف و استراتژی های صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن :

هدف : بر اساس مفاد اساسنامه ،  هدف اصلی از تاسیس این صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن ، حمایت نمودن از فعالیت ‌های پژوهشی ،  علمی و فناوری و توسعه سرمایه ‌گذاری با استفاده از نتایج پژوهشی می باشد که توسط بخش غیر دولتی اجرا می‌ شوند .

چشم انداز : مد نظر است به علت مشکلات مالی و فنی ، هیچ گونه  تحقیق اثرگذار و طرح توسعه ای حاصل از نتایج مثبت تحقیق در حوزه صنعت و معدن بخش خصوصی ،  از حرکت باز نماند .

ماموریت ها :   حمایت کردن این صندوق از طرح‌ های تحقیق و توسعه صنایع و معادن بخش غیر دولتی کشور از طریق :

  • مشارکت کردن در تامین سرمایه طرح‌ ها و سرمایه گذاری مخاطره پذیر
  • تامین وام و تسهیلات
  • تضمین و بیمه قراردادها
  • اجرای کارگزاری در تخصیص تسهیلات حمایتی نهادها و همکاری با صندوق‌های موجود در کشور .

 

فعالیت‌ هایی که تحقیق و توسعه محسوب نمی ‌شوند :

ارائه خدمات اطلاع‌ رسانی علمی و فنی – اجرای آزمایشات و استاندارد سازی‌ های معمول ، خریداری کردن  دانش فنی و Patent – اجرای سفارشی ‌سازی یک محصول در جهت برآورده ساختن تقاضای یک مشتری خاص – انجام فعالیت‌ های مرتبط با کنترل کیفیت و اخذ ISO – انجام تعمیر یا نو سازی محصول ،  ابزارآلات ،  یا ماشین ‌آلات – جمع ‌آوری داده‌ها با اهداف کلی ( به معنای دیگر جمع ‌آوری کردن داده‌‌ ها به صورت سیستماتیک و روتین برای استفاده در یک پروژه خاص انجام نمی‌ شود ) .

 فعالیت‌هایی که تحقیق و توسعه محسوب می ‌شوند :

تولید کردن نمونه اولیه آزمایشگاهی – ساخت و اجرای  پایلوت پلنت – تولید کردن آزمایشی در خط تولید ( به شرط انجام تست کامل و طراحی و مهندسی‌های آتی) – طراحی نمودن و نقشه ‌کشی صنعتی که مستقیماً مرتبط به تحقیق و توسعه باشد – انجام تحقیقات مرتبط با مهندسی معکوس یا مشابه ‌سازی محصولی که نمونه داخلی ندارد – اجرای طرح‌های تحقیقاتی منتج به کاهش ضایعات و هزینه – ارائه طرح‌ های تبدیل ضایعات به کالاهای دارای ارزش افزوده یا قابل فروش -ارائه طرح‌های تحقیقاتی منتج به بهبود کمی و کیفی در فرایند تولید – انجام و اجرای تحقیقات در جهت دست ‌یابی به دانش فنی و فناوری جدید .

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true