تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شده است - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403  
true
false

 

سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری برجام  در برنامه تلویزیونی جهان آرا گفت : « تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شده و در برجام این موضوع دقیقا باز شده است . تغییر ساختاری در وزارت خارجه صورت گرفته است .  تغییر در ساختار وزارت امور خارجه برای چابک ‌تر شدن امور این وزارتخانه است .  وزارت خارجه با ساختار جدید تخصصی ‌تر شده و ۸ اداره کل در وزارتخانه به وجود آمده است . »

وی همچنین ادامه داد : « کماکان در بحث برجام ابهاماتی وجود دارد و باید در این زمینه روشنگری کرد؛ قطعا نباید هدف مچ‌ گیری باشد » .

ایشان در مورد بحث برجام و توافق ژنو چنین گفت : « اگر بخواهیم توافق ژنو را با توافق وین مقایسه کنیم توافق ژنو خط مشی کلی را معین کرد و در طول مذاکرات نسبت به آن به جزئیات پرداختیم .  هر دو طرف در ژنو توافق کردند هر کدام همان جایی که هستند بایستند » .

یکی از خطوط قرمز ما عدم توقف غنی سازی ایران بود :

عراقچی می افزاید : « یکی از خطوط قرمز بسیار پر رنگ ما عدم توقف غنی سازی ایران بود .  در ژنو در خصوص برنامه هسته ای ایران و اقدامات اعتماد ساز و رفع تحریم ها توافقاتی کلی شد و برنامه راه رسیدن به برجام شد . مساله اصلی ما رفع تحریم ها نبود ،  یکی از خواسته های اصلی ما بود . خواست و شعار اصلی ما در بحران هسته ای این بود که انرژی هسته ای حق مسلم ما است ،  همه خواسته ما تثبیت حق مسلم ما بود » .

 

تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شده است :

عراقچی در ادامه گفتگوی خود چنین گفت : « تحریم های مرتبط با هسته ای برداشته شده و در برجام این موضوع دقیقا باز شده است . من اعتقاد ندارم که ما برای رفع تحریم ها صرفا وارد مذاکره شدیم ،  اینکه جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد انرژی هسته ای ما را حق مسلم ما بدانند و احترام بگذارند برای ما کافی است . تحریم های اولیه آمریکا از ابتدای انقلاب اسلامی بوده و با ورود به بحث هسته‌ای تحریم های ثانویه هم اضافه شد . برجام تمام تحریم های هسته ای چه اولیه و چه ثانویه را برداشته است .  یک مورد سراغ داشته باشید جایی که مرتبط با هسته ای بوده و هنوز هست بفرمایید .  تمام خواسته ما این بود که همزمان با اقدامات ایران تحریم ها هم لغو شود .  اروپایی ها هم قبول کردند » .

معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: « قوانین کنگره را دولت آمریکا نمی توانست لغو کند ،  هیات مذاکره کننده آمریکایی به ما گفتند می توانیم این قوانین را تعلیق کنیم چون اختیاری نداریم » .

 

 

قانون ویزا نقض فاحش و یا نقض برجام محسوب نمی شود :

عرقچی در ادامه گفت : « در داخل روی این مساله بحث شد و قرار شد که رئیس جمهور آمریکا آنهایی را که اختیار دارد لغو کند .  قوانین دستوری و اجرایی لغو شده است . به همین دلیل است که اگر آقای ترامپ لغو نکند نقض برجام است چرا که تعهد این موضوع را دارند . تعهد اصلی آمریکایی ها که لغو رئیس جمهور آمریکا بوده انجام شده است ،  آنچه که ما به عنوان نقض تعهدات آمریکا قبول داریم و به کمیسیون مشترک برجام هم گفته ایم و همه متعهد شدند که همکاری داشته باشند این است که در دوران ترامپ با شدت بیشتری در پی تخریب فضای برجام هستند و روال جدیدی است » .

عرقچی در مورد قانون ویزا و محدود شدن ورود افرادی به آمریکا به بهانه تهدید تروریستی چنین عنوان نمود : « افراد اروپایی و آمریکایی که برای تجارت و یا گردشگری قصد ورود به ایران را داشتند را دچار مشکل می کرد و در چارچوب تخریب فضای برجام به حساب می آید ولی نقض فاحش و یا نقض برجام محسوب نمی شود » .

 

آمریکایی ها تکالیف خود را با تاخیر انجام می دهند :

عباس عراقچی در باره شرایط سرمایه گذاری ‌های خارجی در ایران گفت : « ما در دو سال گذشته موارد مختلفی داشتیم که سرمایه گذاری های خارجی وارد کشور شده است ،  از زمانی که ترامپ آمده فضای بلا تکلیفی را بوجود آورده که ما مقابله کردیم و به این مقابله با تخریب های آمریکایی ادامه خواهیم داد . آمریکایی ها تکالیف خود را با تاخیر انجام می دهند .  اجازه تحویل و فروش هواپیما ها را داریم و حداقل ۱۰ هواپیما را وارد کردیم و موضوعی برای بحث قطعات و خدمات آنها هم نداریم » .

 

برجام موانع اقتصادی کشور را برداشته است :

عراقچی تصریح نمود : « برجام موانع اقتصادی کشور را برداشته است .  تعهد آمریکا در برجام هم موردی است .  تحریم های اضافه ای که توانسته ایم بگیریم بحث هواپیما ،  فرش و اجازه به شعبات شرکت های اروپایی است که در امریکا هستند و اینها را اضافه بر سازمان در برجام از طرف مقابل گرفته ایم . در زمان اجرا شدن برجام کارهایی را دو طرف باید انجام می دادند ،  آنها باید تحریم ها را بر می داشتند و مصوبه شورای امینت را می خواست که شد ،  ولی کارهای ما چند ماهی طول کشید .  رهبری فرموده بودند تعهدات دو طرف باید متناظر باشد . وقتی کارهای دو طرف انجام شد و طبق وعده هایی که بود کارهای قانونی دو طرف پیش رفت .  از دی ماه ۹۴ وارد کار اجرایی برجام شدیم . دولت قبلی و فعلی آمریکا بازی در آوردند تا ما از مزایای برجام کامل بهره مند نشویم .  دولت قبلی و فعلی آمریکا وارد فضا سازی شدند و بازی در آوردند تا ما از مزایای برجام کامل بهره مند نشویم . اراک راکتور آب سنگین بود ،  که آسانترین راه برای بمب هسته ای است و ماده اولیه آن پولوتونیوم را بدست می آورد و مایه نگرانی طرف مقابل بوده است؛ هر چند که ما بنای ساخت بمب نداشتیم .  آنها اصرار داشتند که باید اراک را جمع کرد و رهبری فرموده بودند که ماهیت آب سنگین اراک باید حفظ شود » .

 

قانون ایسا نقض برجام است :

عراقچی تصریح نمود : « در لوزان قبول کردند که با طراحی مجدد قلب راکتور اراک به فعالیت خود ادامه دهد .  آنها گفتند باید قلب راکتور اراک را از بین ببرید ،  اما کارشناسان ما گفتند که ما این را برای موزه می خواهیم ولی داخل لوله های آن را بتن می ریزیم . به لحاظ فنی ما ماهیت اصلی آن را با قلب جدید راکتور اراک حفظ کردیم .  آنها دستور العمل داشتند و اسم راکتور اراک را در جلسات مذاکرات نمی آوردند . اراک را ما بردیم ولی جنگ رسانه ای آن را باختیم و در داخل هم حرف ما را باور نکردند ،  حرف طرف آمریکایی را باور کردند .  با سازنده قبلی راکتور قرارداد داریم که طراحی های راکتور جدید را ساختند و روی جزئیات و سوخت آن در حال کار هستند و همه اینها با همکاری چینی ها است . حال برگشت پذیری یعنی چی؟ یعنی برنامه ای که آنها بترسند ،  در حال ساخت قلب راکتور هستند و به موقع هم ساخته خواهد شد . قانون ایسا نقض برجام است و به کمیسیون مشترک هم این موضوع را بردیم . الان رئیس جمهور آمریکا نگاهی که به برجام دارد ،  عباراتی که گفته خیلی تعجب آور است و گفته توافقی احمقانه است . به تعهدات آمریکا چه نهادی باید نظارت کند ،  آژانس یک نهاد فنی است و بر برنامه هسته ای همه کشورها نظارت دارد .  آیا شورای امنیت ،  دادگاه لاهه؟ هیچ کجا به جز خودمان نسبت به شش قدرت جهانی نمی توانیم رجوع کنیم » .

عراقچی ادامه داد : « پول فروش نفت ما به کشور باز می گردد و در حساب کشورهای دیگری بلوکه نیست و هیچ قراردادی به صورت تهاتری با ما به ازای پول های خود نداریم . ایران از اجرای برجام سود خودش را می برد ،  نفتش را می فروشد و پولش را می گیرد ،  شرایط بین المللی به سود ما شده‌ است . ما خودمان می توانیم منافع خود از برجام را تشخیص دهیم ،  چه کسی بهتر از ما می تواند این کار را کند .  ما اختیار خود را در برجام در دست خودمان داریم و هیات نظارت بر اجرای برجام این مسولیت را در کشور بر عهده دارد » .

اشان با در نظر گرفتن این که ما در سه حوزه تحریمی قرار داشتیم ،  چنین اظهار داشت : « در دو حوزه مساله حل شده و بحث بانکی و مالی هنوز باقی مانده که بحث تحریم های اولیه آمریکا است و ارتباطی به هسته ای و برجام ندارد و ما اجازه دسترسی به دلار جهانی را نداریم .  دسته دیگر مشکلات اقتصادی ما بحث FATF و پولشویی است که بحث های خود را دارد » .

وی در مورد رویکرد ترامپ درمورد برجام افزود : « ترامپ در دوران تبلیغاتی خود گفته بود که برجام را پاره خواهد کرد ،  یادتان باشد اسفند ۹۳ چهل و هفت سناتور آمریکایی به رهبران ایران نوشتند به امریکا اعتماد نکنید چون می تواند با گردش قلم تمام کارتان را به باد دهد .  یک سال و یک ماه است که می خواهد آن امضا را کند ولی نتوانسته‌است ولی شاید در آینده این کار را انجام بدهد . قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تکیه گاه آن است و جامعه جهانی و اروپا هم پشت برجام ایستادند و از طرفی ایران هم تمام تعهداتش را انجام داد .  آنها خواستند ایران را به هزینه خودش وادار کند تا از برجام خارج شود » .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true