وزن بلوک سبک ساختمانی چقدر است؟ آیا از بلوک سیمانی ارزانتر است؟ - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - 17 اردیبهشت - 1403  
true
false

وزن بلوک سبک ساختمانی، عامل مهمی در کاهش بار مرده ساختمان است. هر قدر وزن بلوک ها کمتر باشد، بار مرده نیز کمتر شده و مقاومت ساختمان در برابر وقوع اتفاقاتی چون زلزله افزایش پیدا می کند. اگر می خواهید بدانید وزن بلوک های سبک ساختمانی چقدر است، در ادامه با ما همراه باشید.

با مشخصات هبلکس یا بلوک سبک آشنا شوید!؟

بلوک سبک که به آن بلوک هبلکس نیز گفته می شود، مشخصات منحصر به فردی دارد. این مشخصات باعث شده که امروزه بسیاری از پیمانکاران تصمیم بگیرند از آن در ساختمان سازی استفاده کنند. برخی از مهم ترین مشخصات هبلکس یا بلوک سبک به شرحی است که در ادامه بیان می کنیم:

  • در ساخت این بلوک از مواد اولیه ای چون، پودر منیزیم، سیمان، سیلیس، پودر آلومینیوم و آهک استفاده شده است. همین مواد اولیه باعث کاهش چشمگیر وزن بلوک هبلکس یا سبک شده است.
  • یکی از موارد قابل توجه در مورد این نوع بلوک، قابلیت تولید و ساخت آن در اندازه دلخواه است.
  • این نوع بلوک به عنوان یک نوع بلوک مقاوم در برابر صوت و حرارت شناخته شده است. این امتیاز نیز در اثر استفاده از آهک در ساخت آن به وجود آمده است.
  • تخلخل این نوع بلوک نیز افزایش پیدا کرده و به سبک ترین مصالح ساختمانی تبدیل شده است.
  • وزن بلوک سبک ساختمانی (هبلکس) به اندازه ای هست که هیچ فشاری اضافی به ساختمان وارد نیاید.
  • این بلوک در ابعاد60*25*10، 60*25*15، 60*25*20 و غیره در بازار موجود بوده و خریداران می توانند برای تهیه آن اقدام کرده و هر اندازه ای را که مناسب دیدند، خریداری کنند.

موضوعی که می بایست در مورد مشخصات این بلوک به خاطر داشته باشید این است که، تنها زمانی می توانید انتظار داشته باشید که این نوع بلوک، همه مشخصات ذکر شده در بالا را داشته باشد که از منابع معتبر فروش تهیه شود. به گزارش خبرگزاری های فارس، مشرق و ایلنا، سورنا هبلکس (surenahebelex.com) یکی از با کیفیت ترین و درجه یک ترین بلوک های هبلکس را در اختیار پیمانکاران قرار می دهد. هر مشخصه ای که در بالاتر بیان کردیم در بلوک های ارائه شده توسط این مجموعه به چشم می خورد.

وزن بلوک سبک (وزن بلوک هبلکس ) چقدر است؟

وزن بلوک سبک ساختمانی، از یک عدد ثابت پیروی نمی کند و این بلوک در ابعاد مختلف، وزن های متفاوتی دارد. بلوک های سبک که ابعاد بزرگتری دارند، وزن بیشتری نیز دارند. برای مثال، بلوک هایی که ابعاد آنها 60*24*8 است وزنی برابر 6 کیلوگرم دارند و بلوک هایی که ابعاد آنها 60*24*15 هستند نیز وزنی برابر 11 کیلوگرم دارند. البته، افزایش سایز و افزایش وزن بلوک نباید باعث نگرانی شود؛ زیرا هر چقدر سایز افزایش پیدا کند، تعداد بلوکی که می بایست در ساخت مورد استفاده قرار گیرد، کاهش پیدا می کند و به این شکل است که هیچ گونه بار اضافه ای به ساختمان وارد نخواهد شد.

وزن بلوک های سبک بین 550 تا 600 کیلوگرم است؛ عددی که ما بیان کردیم وزن یک مترمربع از دیواری است که به کمک این نوع بلوک ساخته شده است. نکته مثبتی که در مورد وزن بلوک هبلکس یا بلوک سبک وجود دارد کم بودن وزن آن است. این بلوک یکی از سبک ترین بلوک هایی است که در بازار موجود است. کم بودن وزن، موجب کاهش بار مرده ساختمان می شود و این نیز در نوع خود تاثیرات قابل ملاحظه ای خواهد داشت. به همین سبب است که امروزه بسیاری از ساختمان سازان به دنبال تهیه و خرید این بلوک از شرکت سورنا هبلکس هستند؛ زیرا می خواهند ساختمان هایی کاملا مقاوم در برابر زلزله احداث کنند.

آیا وزن بلوک سبک ساختمانی از وزن بلوک سیمانی سقفی بیشتر است؟

یکی از مواردی که باعث شده وزن بلوک سبک ساختمانی کاهش پیدا کند، مواد اولیه ای است که در ساخت آن به کار برده شده و همین طور روشی است که این بلوک مطابق با آن تولید می شود.

همان طوری که در بالاتر اشاره کردیم در تولید این نوع بلوک از سیلیس، آهک، آلومینیوم استفاده می شود. مواد ترکیب شده به داخل دستگاهی به نام دستگاه اتوکلاو انتقال داده می شود. در این دستگاه، ترکیب فوق تحت دمایی مشخص با فشاری مشخص قرار می گیرد و متخلخل می شود. افزایش تخلخل پذیری باعث می شود که این بلوک به یکی از سبک ترین انواع بلوک موجود در بازار تبدیل شود.

در ساخت بلوک های سیمانی سقفی، چنین پروسه ای طی نشده و به همین دلیل نمی توان انتظار داشت که وزن بلوک سیمانی سقفی از وزن بلوک سبک ساختمانی (هبلکس) کمتر باشد. بلوک های سیمانی سقفی، حتی در ابعاد و اندازه های کم نیز وزن بیشتری نسبت به بلوک های سبک هبلکس دارند.

با در نظر گرفتن وزن بلوک سبک ساختمانی، قیمت بلوک سیمانی بیشتر است یا قیمت بلوک سبک؟

موضوعی که باعث می شود ما بلوک های سبک ساختمانی را به بلوک های سیمانی ترجیح دهیم، تنها وزن بلوک سبک ساختمانی نیست. این نوع بلوک مزیت های دیگری نیز دارد که باعث شده قیمت آن از قیمت بلوک سیمانی بالاتر در نظر گرفته شود. برخی از این مزیت ها به این شرح است:

  • این بلوک ها یکی از مقاوم ترین انواع بلوک در مقابل آتش هستند. سیلیس به کار برده شده در ساخت آن، موجب افزایش مقاومت به آتش شده است. این بلوک می تواند تا 6 ساعت در مقابل آتش مقاومت کند.
  • از این نوع بلوک به عنوان یکی از عایق ترین انواع بلوک در مقابل صوت و حرارت یاد می کنند.
  • بلوک های سبک هبلکسی، پرتی بسیار کمی دارند و هیچ تقابلی با محیط زیست ندارند.
  • نازک کاری روی این بلوک ها به راحتی صورت می گیرد.
  • وزن آنها کم است و جا به جا کردن آنها به نیروی کار زیادی نیاز ندارد.

گرچه این نوع بلوک قیمت بالایی دارد، اما به دلیل حذف برخی هزینه های اجرایی، مانند عایق کاری و یا وجود دردسرهای زیاد برای نازک کاری، هزینه کلی پروژه به مقدار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

صحبت در مورد وزن بلوک های سبک سیمانی موضوع صحبت ما در این مقاله بود. امیدواریم با مقایسه ای که انجام دادیم به خوبی متوجه شده باشید که از بین بلوک های سبک و سیمانی کدام یک بهتر هستند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true