ساندویچ پانل دیواری چیست و چه تفاوتی با ساندویچ پانل سقفی دارد؟ - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - 14 اردیبهشت - 1403  
true
false

ساندویچ پانل دیواری سازه‌ای پرکاربرد در دنیای ساختمان‌سازی است که به شما این امکان را می‌دهد تا از مزایا بی‌نظیر آن استفاده کنید. در طراحی این سازه هر از یک ساختار منحصر به فرد استفاده می‌شود که شامل پوشش‌های مقاوم به همراه لایه‌ی میانی است که در عین دوام و استحکام بسیار کم چگالی خواهد بود.

در واقع این سازه‌ها متشکل از متریالی هستند که در عین ضخامت کم یک پوشش بسیار مقاوم ایجاد می‌کند و با این وجود بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. این سازه‌ها ویزگی‌های فوق‌العاده‌ای دارند و استفاده از آن‌ها مزایای زیادی را در اختیار شما می‌گذارد و همین امر سبب شده که در موارد متعدد کاربرد داشته باشند.

آشنایی با ساندویچ پانل دیواری

این تجهیزات به روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند و همین امر سبب ایجاد تفاوت‌هایی در ظاهر آن شده است. در واقع انواع ساندویچ پانل دیواری به صورت صاف و تخت و یا شیار دار به بازار عرضه می‌شوند که افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود مدل‌های متنوع آن را خریداری نمایند.

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری

مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری همان‌طور که اشاره شد شامل ویژگی‌های فنی و فیزیکی ساختار ساندویچ پانل می‌شود.

این مشخصات و اطلاعات فنی را می‌توان دسته بندی کرد. در واقع این مشخصات شامل اطلاعات لایه‌های بیرونی (ورق ساندویچ پانل) و اطلاعات فنی پیرامون نوع فوم پانل (لایه درونی) می‌شود.

ورق ساندویچ پانل دیواری

آن دسته از مشخصات فنی ساندویچ پانل دیواری که مربوط به ورق پانل می‌شود. درواقع رنگ، ضخامت و جنس ورق به کار رفته در ساختار آن در کیفیت آن بسیار موثر است. معمولا نوع ورق این ساندویچ پانل آلوزینک و یا گالوانیزه است. جنس ورق ساندویچ پانل می‌تواند با توجه به سفارش مشتری و کاربرد پانل تغییر کند. به طور کلی می‌توان پانل دیواری را به صورت یک رو ورق و یا دو رو ورق تولید کرد.

انواع ورق گالوانیزه می‌تواند به صورت ساده و یا پیش رنگ به صورت کوره‌ای در پانل دیواری استفاده شود. این ورق به صورت یک رو یا دو رو در ساختار پانل به کار می‌رود. ورق آلوزینک نیز از فولاد مخصوص به اضافه آلیاژ روی و آلومینیوم تشکیل شده است. درواقع می‌توان گفت آلوزینک از تمامی مشخصات آلومینیوم برخوردار است. استفاده از آلوزینک در پانل دیواری موجب کیفیت بالاتر و عمر مفیدتر سازه می‌شود. این ورق نیز به صورت یک رو آلوزینک یک رو آلومینیوم و نیز یک رو آلوزینک یک رو نایلون در ساندویچ پانل به کار می رود.

فوم عایق ساندویچ پانل دیواری

فوم عایق ساندویچ پانل دیواری، هسته ساندویچ پانل و محور اصلی آن است. این فوم لزوما باید عایق بوده و از انعطاف‌پذیری مناسبی برخوردار باشد. از بهترین انواع فوم در ساندویچ پانل دیواری می‌توان به فوم پلی اورتان اشاره کرد. این فوم به صورت مایع است و بین ورق‌های ساندویچ پانل تزریق می‌شود. به همین دلیل هیچ گونه فضای خالی بین ذرات آن باقی نمی‌ماند. در نتیجه میزان هدر رفت انرژی به حداقل می‌رسد. از دیگر جنس‌های فوم عایق درونی فوم ایکس پی اس، پلی استایرن و پشم سنگ هستند. به جز جنس عایق ، دانسیته یا فشردگی آن نیز در اطلاعات فنی پانل مطرح است.

ویژگی‌های خاص ساندویچ پانل‌های دیواری

بر اساس تعاریف عنوان شده از انواع پانل‌های دیواری، این تجهیزات قابل استفاده در شرایط و مکان‌های مختلف هستند و می‌توان به شکل‌های متفاوتی آن‌ها را به کار گرفت. در واقع ویژگی‌های متفاوت این سازه‌ها سبب شده که کاربرد‌های متنوعی نیز داشته باشد که شامل موارد زیر هستند:

ویژگی آکوستیک

همانطور که عنوان شد ویژگی‌های پانل‌های دیواری از عمده دلایل کاربر‌های مفید این سازه‌ها به شمار می‌آیند، در واقع می‌توان از خاصیت عایق صوتی بودن این پانل‌ها استفاده نمود و در موارد متفاوت مانند اتاق‌های مدیتیشن، سالن‌های نگهداری از بیمار، اتاق پزشکان، اتاق‌های خواب و…. به کار گرفت.

خاصیت ضد حرارت و رطوبت

در بخش‌های مختلف از خانه مانند آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، حمام و همچنین قسمت‌های متفاوت در محیط‌های کاری مانند راه که می‌بایست در برابر حرارت، حریق و رطوبت مقاومت زیادی داشته باشند، از انواع پانل دیواری استفاده می‌شود. در واقع این سازه‌ها انتخاب‌ایده‌آل برای مناطق شرجی نیز هستند و قابلیت پیشگیری از نم زدگی در مناطق معتدل و شرجی را نیز فراهم می‌نمایند.

وزن سبک

یکی از مهم‌ترین دلایل پرکاربرد بودن انواع پانل‌های دیواری، وزن بسیار سبک آن‌ها است. در طراحی و تولید این تجهیزات از متریال بسیار سبک استفاده می‌تود که امکان تغیر دکوراسیون و دیوار پوش‌ها را برا شما به سادگی امکان‌پذیر می‌کند. در واقع تغیر در طراحی داخلی محیط مستلزم ایجاد تغیرات چشمگیر در رنگ یا طرح دیوار‌ها است که با استفاده از پانل‌های دیواری می‌توانید به سادگی تفاوت های جذابی را در این سازه ایجاد نمایید. از مهم‌ترین کاربرد‌های این سازه می‌توان استفاده در دکور تئاتر اشاره کرد که امکان تغیرات چشمگیر را در مدت زمان کم برای شما فراهم می‌کند.

نمای جذاب

بدون شک مهم‌ترین کاربرد پانل‌های دیواری مربوط به ظاهر بسیار زیبای آن است که امکان ایجاد نمای بسیار جذاب در محل زندگی و محیط‌های کاری مثل رستوران، کافه و… را فراهم می‌کند. به طور کلی مواد مصرفی در تولید این تجهیزات شامل چوب، پارچه، چرم، پی وی سی و… است که همگی با بهترین روش‌ها تولید و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

شست و شوی ساده

این سازه‌ها در عین زیبا بودن قابلیت‌های خاصی را نیز به افراد می‌دهند، همانطور که عنوان شد پانل‌های دیواری انتخاب ایده آل برای آشپزخانه و محیط‌های سرو غذا هستند و بدون شک این محیط‌ها نیاز به شست و شو و تمیزکاری روزانه دارند، استفاده از متریالی که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید آن را با آب و مواد شوینده بشویید امر بسیار مهمی خواهد بود، البته مواد اولیه به کار رفته در تولید این سازه‌ها به گونه‌ای است که حتی با شست و شوی کامل نیز فرام اولیه خود را حفظ می‌کنند و برای مدت طولانی ماندگاری کامل دارند.

تفاوت ساندویچ پانل دیواری و سقفی

هر یک از این ساندویچ پانل‌ها دارای کاربرد خاصی است اما در این میان تفاوت‌هایی نیز بین آن‌ها وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

تفاوت از لحاظ ساختار

به طور کلی ساندویچ پانل‌های دیواری به صورت دو ورق ساخته می‌شود که از جنس آلومینیوم گالوانیزه هستند، اما نوع دیگر آن یعنی ورقه‌های سقفی به صورت دو رو ورق، یکرو ورق یکرو نایلون، یکرو ورق یکرو فویل تولید خواهد شد. هنگام ساخت یک سازه سقف آن باید در برابر عواملی همچون بارش باران برف و باد و سایر موارد مشابه از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشد، پس با توجه به این موضوع ساندویچ پنل‌های سقفی گام‌های بلندتری نسبت به نوع دیواری دارد.

تفاوت از لحاظ شیوه اجرا

معمولاً ساندویچ پانل‌ها با شیوه خاص در یکدیگر جفت و جور خواهند شد. برخی از آن‌ها مانند نرومادگی و پیچ مخفی وابسته به نحوه ساخت لبه ورقه‌ها است و متصل کردن این پیچ مخفی برای ساندویچ پانل‌های دیواری باعث داشتن ظاهر یکپارچه و زیبا خواهد شد، اما در مورد سقفی باید بیان کنیم که لازم است همپوشانی داشته باشد و این کار تنها برای آب‌بندی سقف و مانع شدن از نفوذ باران و صورت خواهد گرفت.

تفاوت از لحاظ عایق بودن

معمولاً ساندویچ پانل‌های سقفی برای عایق بودن در برابر رطوبت از اهمیت بالاتری نسبت به نوع دیواری برخوردار است چرا که سقف‌ها با مساحت بیشتری در برابر باران و برف قرار می‌گیرد.

تفاوت از لحاظ کاربرد

کاربرد‌های استفاده از ساندویچ پنل‌های سقفی به پوشش سقف سالن‌ها و ویلا‌های پیش ساخته، سقف آشیانه‌های هواپیما و سوله ختم می‌شود و این در حالی است که از پانل‌های دیواری برای ساخت دیوار کانکس‌ها، انبار، هتل، سردخانه و سیلو استفاده خواهد شد.

تفاوت از لحاظ تنوع

معمولاً ساندویچ پانل‌های دیواری دارای طرح و تنوع بسیار بالاتری نسبت به نوع سقفی هستند و طرح سفالی نیز تنها برای ساندویچ پانل‌های سقفی قابل اجرا است.

بنابراین هر بیزنس و کارخانه‌ای با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای ذکر شده می‌تواند انواع ساندویچ پانل را با توجه به نیاز خود سفارش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد وبسایت رسمی دنیای ماموت به نشانی https://mammutworld.com/  شوید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true