اعلام کاندیداتوری رسمی آقای رئیسی - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - 8 اردیبهشت - 1403  
true
false

مقدمه

سید ابراهیم رئیس‌الساداتی موسوم به سید ابراهیم رئیسی یکی از افراد مهم سیاسی کشور است که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده دارد. وی در 23 آذر 1339 در شهر مشهد مقدس و در محله‌ی نوغان چشم به جهان گشود. پس از آنکه تحصیلات دوره‌ی ابتدایی حوزوی را در مشهد گذراند برای ادامه‌ی تحصیل در سال 1354 به قم رفت. وی در سن 20 سالگی به عنوان دادستان کرج منصوب شد و مدتی بعد دادستانی شهر همدان را هم به طور همزمان عهده‌دار شد. رئیسی در سال 1364 به تهران آمد و به سمت جانشینی دادستان تهران منصوب گردید. در سال 1368 و در آغاز دوران رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، وی با حکم رئیس وقت قوه‌ی قضاییه یعنی جناب محمد یزدی، کارش را به عنوان دادستان تهران آغاز کرد. وی از سال 1373 تا 1383 ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشت و از آن پس تا سال 1393 معاول اول قوه‌ی قضاییه بود. آقای رئیسی در سال‌های 1393 و 1394 مسئولیت دادستانی کل کشور را برعهده داشت و در روزهای پایانی سال 1394 با حکم رهبر انقلاب، به تولیت آستان قدس رضوی منصوب گردید.

وی از لحاظ شخصیتی به عقیده‌ی بسیاری که با او معاشرت داشته‌اند فردی بسیار اخلاقی، جدی، دلسوز در کار و است و اهمیت زیادی برای سالم بدون در مسائل مالی قائل می‌شود.

کاندیداتوری رئیسی برای ریاست جمهوری

در جهبه اصولگرایان بلاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، ابراهیم رئیسی موفق شد بیشتری آرا را برای نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند و از همین رو آمادگی خود را برای شرکت در انتخابات اعلام نمود. این اتفاق در حرم امام رضا (ع)  در سخنرانی جواد کریمی قدوسی که از نمایندگان مجلس و از اعضای سفت و سخت جبهه‌ی پایداری به شمار می‌رود، پیش از خطبه‌های نماز جمعه رخ داد. وی ابراز امیدواری کرد که به برکت شهر مشهد مقدس و بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) برای انتخابات سال آینده که فاصله‌ی کوتاهی با 40 سالگی انقلاب دارد، یکی از افراد پرورش یافته در این شهر که مورد عنایت امام رضا (ع) است بتواند با کسب آرا به ریاست جهموری برسد و موجی شبیه به دوران اول انقلاب را به وجود آورد.

نکته‌ی جالب توجه در بیانیه‌ی او برای حضور در انتخابات، این است که وی حضورش را بدون توجه به گروه‌بندی‌های سیاسی رایج کشور می‌دانست. به عبارتی دیگر وی در لیست نامزدهای جبهه‌ی مردمی نیروهای انقلاب در رتبه‌ی اول قرار داشت اما پس از آنکه اسامی 5 نامزد مقبول این جبهه اعلام شد، رئیسی تصمیم گرفت که راهش را از بقیه مستقل کند

نگاهی به بیانیه‌ی رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری

او در بیانیه‌اش به شیوه‌های مدیریتی غلط دولت روحانی که باعث درد و رنج زیاد مردم شده است، اشاره کرد. به عقیده‌ی وی مشکل اصلی دولت روحانی، ایرادات زیاد ساختاری بود که علاوه بر آسیب به مردم، دولت را هم را از اجرای صحیح قانون اساسی و پاسخ‌گویی درخور به انتظارات مردم ناتوان ساخته بود. به طور کلی سید ابراهیم رئیسی دلیل و شعار حضورش در انتخابات ریاست جمهوری را دیدن رنج‌ها و شکایات مردم و فراخواندن قشرهای گوناگون و نخبگان برای رفع مشکلات از وی، اعلام کرد.  او این مسائل را باعث بسته شدن راه هرگونه عافیت‌طلبی و ترجیح علاقه‌ی شخصی می‌دانست که باعث شده بود علی‌رغم داشتن مقام تولیت آستان قدس رضوی که یک مقام مادی و معنوی بسیار ارزشمند است، بخواهد به مقام ریاست جمهوری دست پیدا کند.

سید ابراهیم رئیسی ضمن انتقاد فراوان از مشکلات اقتصادی و نرخ بالای بیکاری در دولت روحانی، گفت: چرا ظرفیت مجموعه‌های داخلی به جای هم‌افزایی برای حل مسائل کشور، صرف خنثی‌سازی یکدیگر و رقابت‌های تخریبی می‌شوند؟

جالب است بدانید که رئیسی در بیانیه‌ی انتخاباتی‌اش به شعار معروف «کلید» حسن روحانی اشاره کرده و این‌طور نوشته بود: ایران اسلامی هیچ‌گونه بن‌بستی ندارد و کلید واقعی حل تمامی مشکلات حضور و اراده‌ی مردم به منظور تحول اساسی و جدی در مدیریت اجرایی کشور است و نخستین گام در ایجاد چنین تحولی، تشکیل دولتی توانمند و آگاه می‌باشد که به منظور خدمت به مردم و برگرداندن کرامت به آن‌ها و مبارزه با تبعیض، فقر و فساد شب از روز نشناسد.

اهدافی که رئیسی در بیانیه‌اش برای نامزدی ریاست جمهوری آورده، بدین شرح هستند:

  • استفاده از مدیران مدبر و امانت‌دار برای مدیریت بهتر کشور
  • حرکت آگاهانه براساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه‌جانبه
  • نجات دادن کشور از بحران‌های پیش‌رو
  • برگرداند آسایش به زندگی مردم

اعلام حمایت تشکل‌های مختلف از رئیسی

پس از آنکه رئیسی نامزدی‌اش را در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، تشکل‌های مختلفی همچون جبهه‌ی پایداری و جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم از کاندیداتوری وی اعلام حمایت نمودند.

در ادامه جامعه‌ی روحانیت مبارز نیز با صدور بیانیه‌ای رسماً از کاندیداتوری رئیسی حمایت کرد. در این بیانیه آمده است که « با توجه به بیانیه‌ی جامعه‌ی محترم مدرسین حوزه علمیه قم در خمایت از کاندیداتوری جناب آقای حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست جمهوری، بدینت وسیله مصوبه‌ی شورای مرکزی جامعه‌ی روحانیت مبارز در حمایت از ایشان یعنی حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین  رئیسی اعلام می‌گردد.» این بیانیه در حالی صادر شد که حسین ابراهیمی یکی از اعضای جامعه‌ی روحانیت مبارز گفته بود که اعضای این جامعه‌ی انقلابی بر آن شده‌اند تا از آقای سید ابراهیم رئیسی حمایت نمایند.

همچنین حجت‌السلام و المسلمین مرتضی آقا تهرانی که دبیر کل جبهه‌ی پایداری محسوب می‌شود و از افراد نزدیک به آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی(بنیان‌گذار جبهه‌ی پایداری) است، در اظهارنظری جالب توجه در مورد کاندیدهای انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران گفت: «اگر صالح برای اصلح کنار نرود، خائن است». او همچنین خاطرنشان کرد: «وقتی چند نفر صالح در برابر هم قرار می‌گیرند، اصلح را باید به میدان کشید.»

از سخنان حجت‌السلام و المسلمین آقا تهرانی می‌توان این‌چنین برداشت کرد که منظور وی از کاندیدای اصلح «ابراهیم رئیسی» و کاندیدهای صالح «محمد باقر قالیباف» و «مصطفی میرسلیم» بوده است.

ذکر این نکته را نباید فراموش کرد که آقایان رئیسی و قالیباف هردو به نمایندگی از جمنا (جبهه‌ی مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» در انتخابات حضور پیدا کرده بودند. البته همان‌طور که پیش‌تر هم بیان نمودیم، آقای رئیسی ابتدا بدون اطلاع جمنا اعلام کاندیداتوری کرد اما بعداً جمنا از ایشان حمایت نمود.

تأیید صلاحیت و تشکیل ستاد انتخاباتی

نامزدی رئیسی به همراه 5 نامزد دیگر یعنی آقایان حسن روحانی، محمدباقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، مصطفی میرسلیم و محمد هاشمی طبا در تاریخ 31 فروردین 1396 مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. یکی از نکات جالب کاندیداتوری آقای رئیسی، به کارگیری افراد زیادی از کابینه‌ی دولت احمدی‌نژاد همچون مسعود میرکاظمی به عنوان رئیس ستاد انتخابی خود بود. البته پیش از آقای میرکاظمی، سید صولت مرتضوی شهردارد وقت مشهد و بعد از آقای میرکاظمی هم، آقایان علیرضا زاکانی و در نهایت علی نیکزاد به این سمت منصوب گردیده شدند.

سفرهای انتخاباتی رئیسی

پس از آنکه صلاحیت وی توسط شورای نگهبان به تأیید رسید، سفرهای زیادی به استان‌هایی همچون خراسان جنوبی، یزد، زنجان، همدان، کردستان، قزوین و… داشت تا کاندیداتوری خود را در تبلیغ کند.

وعده‌های انتخاباتی رئیسی

به طور کلی وعده‌های آقای رئیسی در صورت پیروزی در انتخابات، بدین شرح بود:

  • سه برابر کردن یارانه‌های نقدی برای سه دهک پایین جامعه
  • ایجاد یک میلیون شغل
  • نابود کردن فساد از ریشه
  • ساخت مسکن ارزان

و..

نتیجه‌ی رأی‌گیری

سرانجام انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست جمهوری در 29 اردیبهشت سال 1396 برگزار شد و آقای رئیسی با کسب 30/38 درصد آرا پس از آقای حسن روحانی که 13/57 درصد آرا را به‌دست آورده بود، دوم شد و نتوانست پیروز انتخابات شود.

البته رأیی که وی آورد بسیار بالا بود و بیشترین رأی برای رقیب رئیس جمهور در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ایران اسلامی محسوب می‌شود. رئیسی توانست در 8 استان خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی، قم، مرکزی، زنجان، همدان، سمنان بیشترین رأی را کسب کند.

با این حال وی نتوانست در مابقی استان‌ها به پیروزی برسد و همچنین در خارج از کشور هم درصد آرایی که داشت بسیار پایین‌تر از آقای حسن روحانی بود. به عنوان مثال در کشورهای اروپایی میزان آرای او به 10 درصد هم نمی‌رسید.

از سوی ستاد انتخاباتی رئیسی اعتراضاتی به نحوه‌ی برگزاری انتخابات انجام شد اما در 9 خرداد 1396 شورای نگهبان در بیانیه‌ای سلامت انتخابات را تأیید کرد و بدین ترتیب پرونده‌ی انتخابات دوره‌ی دوازدهم ریاست جمهوری، بسته شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true