آیا‌ تری گلیسیرید بالا خطرناک است؟ - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - 15 اردیبهشت - 1403  
true
false

تری گلیسیرید‌ها به عنوان منبع اصلی در تأمین انرژی بدن شناخته می‌شوند. بدن با مواد غذایی که می‌خورید می‌تواند تری گلیسیرید را تولید کند. سطح بالای آن در بدن موجب بروز خطر حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. استفاده از برنامه رژیم غذایی متعادل و ایجاد تغییر در سبک زندگی به نگه داشتن سطح‌ تری گلیسیرید نرمال کمک می‌کند.

Triglycerides چیست؟

آزمایش triglycerides چیست؟

آزمایش triglycerides یکی از انواع آزمایش خون است که با هدف اندازه‌گیری میزان چربی موجود در خون بیمار تجویز می‌شود. قبل از هر چیز بهتر است بدانیم triglycerides چیست؟ عملکرد آن در بدن چیست؟

تری گلیسیرید‌ها نوعی از چربی‌های حاصل از هضم و تجزیه مواد غذایی است که می‌خوریم. این چربی‌ها با قرار گرفتن در جریان خون موجب می‌شوند تا بدن انرژی مورد نیاز خود را تأمین کند. برخی از‌ تری گلیسیرید‌ها که با نام لیپید نیز شناخته می‌شود از دیگر منابع تأمین انرژی مانند کربوهیدرات‌ها در بدن تولید می‌شوند.

هرگاه در بین وعده‌های غذایی احساس گرسنگی می‌کنید یا نیاز به انرژی بیشتری دارید، هورمون‌های بدن ‌تری گلیسیرید را آزاد می‌کند تا از کالری‌های مصرف نشده استفاده کنید. میزان بالای آن در جریان خون ممکن است خطراتی را‌ از جمله حمله و سکته قلبی و مغزی را به همراه داشته باشد.

بدن از triglycerides برای تأمین انرژی استفاده می‌کند، هرگاه بیش از نیاز بدن کالری مصرف کنید، بدن آن را به ‌تری گلیسیرید تبدیل و به صورت بافت چربی ذخیره می‌کند تا در موقعیت مناسب آن‌ها را به کار گیرد. در مواقعی که بدن به انرژی نیاز داشته باشد، سلول‌ها، triglycerides را در جریان خون آزاد کرده تا مقدار سوخت عضلات را فراهم کند. در صورتی که کالری بیشتری نسبت به کالری سوزانده شده را می‌خورید این باعث افزایش سطح ‌تری گلیسیرید خون می‌شود. کالری‌هایی از جمله کربوهیدرات‌ها، غذا‌های شیرین و چربی‌ها از این گروه هستند.

در برخی موارد، بالا رفتن سطح ‌تری گلیسیرید با علامت خاصی روبرو نخواهد بود اما با گذشت زمان و تأثیرگذاری بر روی عروق، احتمال ابتلا به خطر حمله قلبی را افزایش خواهد داد. علاوه بر این با بالا رفتن بیش از حد آن در جریان خون ممکن است بیماری پانکراتیت حاد در کودکان و بزرگ‌سالان بروز کند.

 

چه زمانی باید آزمایش triglycerides انجام شود؟

انجام آزمایش triglycerides به عوامل متعددی از جمله سن، جنسیت و خطر ابتلا به بیماری قلبی بستگی دارد. افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به کلسترول بالای خون، حمله قلبی، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های قلبی را دارند نیاز است تا هر پنج سال یک‌بار این آزمایش را انجام دهند.

یکی از مواردی که در کنار این آزمایش مورد بررسی می‌شود، میزان چربی خون یا کلسترول است. Chol در آزمایش خون چیست؟ کلسترول ماده‌ای است که از طریق کبد تولید شده و در تمام سلول‌ها بدن و برخی مواد غذایی مانند لبنیات و گوشت‌ها وجود دارد. بدن برای داشتن عملکرد صحیح نیاز به کلسترول دارد اما اگر مقدار آن بیشتر از حد نرمال باشد می‌تواند بیماری‌های قلبی را تشدید کند.

Chol در آزمایش خون میزان اندازه‌گیری شده کلسترول خون را نشان خواهد داد که به صورت ناشتا انجام می‌شود.

  • تست‌ تری گلیسیرید با هدف شناسایی موارد زیر تجویز می‌شود:
  • غربالگری و بررسی وضعیت چربی خون
  • بررسی و معاینه انسداد عروق و بروز سکته قلبی
  • التهاب لوزالمعده همراه با درد
  • تصلب شرایین
  • بررسی علائم سکته قلبی
  • اندازه‌گیری دوره‌ای سطح چربی خون
  • بررسی سطح ‌تری گلیسیرید خون در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی و دیابت
  • بررسی سلامت کودکان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای

 

تفسیر آزمایش ‌تری گلیسیرید

تری گلیسیرید معمولاً بر اساس واحد ملی گرم در هر دسی لیتر خون اندازه‌گیری می‌شود. سطح اندازه‌گیری شده triglycerides به صورت ناشتا انجام می‌شود و مقادیر آن به صورت زیر خواهد بود:

  • سطح نرمال و طبیعی: کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • مرز ابتلا: مقداری بین ۱۵۰ تا ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • سطح بالا: مقداری بین ۲۰۰ تا ۴۹۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • سطح خیلی زیاد: مقدار ۵۰۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر

انجام آزمایش triglycerides به پزشک کمک می‌کند تا خطر ابتلا به بیماری قلبی را تشخیص داده و در زمان مناسب بهترین درمان را اجرا کند. علاوه بر این به تخمین مقدار کلسترول LDL خون نیز کمک می‌کند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که LDL cholesterol چیست؟

LDL cholesterol برای اندازه‌گیری کلسترول یا چربی بد خون به کار برده می‌شود که پزشک آن را به صورت لیپوپروتئین با چگالی کم تفسیر می‌کند. هرگاه چربی‌های اضافی در اثر اضافه وزن، چاقی، عدم تحرک بدن و نداشتن برنامه رژیم غذایی متعادل و سالم در دیواره‌های رگ‌های خونی جمع شوند منجر به باریک شدن رگ‌ها می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود تا جریان خون کمتری به قلب و سایر اندام‌ها برسد و در نهایت افزایش حمله و سکته قلبی را به همراه خواهد داشت.

تفسیر آزمایش تری گلیسیرید

خطرات triglycerides بالا چیست؟

تری گلیسیرید بالای خون خطر ابتلا به پانکراتیت را افزایش می‌دهد. التهاب شدید همراه با درد زیاد در پانکراس ممکن است زندگی فرد را تهدید کند. علاوه بر این سطوح بالاتر میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز بیشتر کرده و جان فرد را به خطر خواهد انداخت. برخی از عوارض و خطرات triglycerides بالا عبارت‌اند از:

  • بیماری شریان کاروتید
  • بیماری عروق کرونر و افزایش حمله قلبی
  • سندرم متابولیک که به صورت ترکیبی از فشار خون بالا، دیابت و چاقی است.
  • بیماری شریان محیطی (PAD)
  • سکته مغزی

 

علائم triglycerides بالا

با توجه به اینکه سطح ‌تری گلیسیرید به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند هیچ علائم و نشانه خاصی از خود بروز نخواهد داد مگر آنکه بیمار به مرحله اورژانسی برسد. هرچند ایجاد برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری‌های کلیوی و سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌توانند به عنوان یک نشانه برای چربی خون یا‌ تری گلیسیرید بالای خون باشند.

 

آزمایش‌ تری گلیسیرید در منزل با هومکا!

در صورتی که به انجام آزمایش ‌تری گلیسیرید نیاز داشته باشید می‌توانید با سامانه هومکا این کار را به راحتی در منزل انجام دهید. هومکا آماده ارائه خدمات آزمایشی، درمانی و مراقبتی در منزل و محل کار به بیماران است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت www.homeca.ir  و یا تماس با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ درخواست خود را ثبت کرده تا در اسرع وقت کارشناسان ما به سؤالات و درخواست شما پاسخ دهند.

سامانه هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های استان تهران و شهرهای قزوین، کرج، شیراز، اهواز، رشت، اصفهان، تبریز، قم، آمل و مشهد آماده ارائه خدمات به هم‌وطنان است. تمامی بیمه‌های پایه و تکمیلی تحت حمایت هومکا قرار خواهند گرفت تا بیماران با آسودگی خاطر درمان خود را دنبال کنند.

آزمایش تری گلیسیرید در منزل

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true