کانکس چیست و چه استفاده و کاربردهایی دارد؟ - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - 5 اردیبهشت - 1403  
true
false

کانکس چیست؟

کانکس به بنا یا سازه ای گفته می شود که قابل حمل بوده و به منظور اسکان موقت از آن استفاده می شود. واژه ی کانکس در لغت به معنای اتاقک پیش ساخته و در مفهوم بنای قابل حمل می باشد.

چرا کانکس ها به وجود آمدند؟

کانکس ها کاربرد فراوانی دارند و در امور تجاری، خدماتی و حتی مسکونی از آن ها استفاده می شود.

همان طور که آگاه هستید برخی اوقات در سفر و یا محل کار که اسکان در هر صورتی ممکن نیست، از طرفی ساختن ساختمان و خانه برای زندگی موقت از نظر اقتصادی به صرفه نبوده و سرمایه بالایی در انتظار دارد. اگر از هزینه بالا این کار هم صرف نظر کنیم باز هم ممکن است از نظر وقت و مکان هم در محدودیت بوده و چنین امری میسر نباشد پس بهترین و راحت ترین گزینه استفاده از سازه هایی است که به منظور اسکان موقت ساخته شده اند.

کاربرد کانکس ها از گذشته تاکنون

ایده ساخت کانکس در گذشته در ابتدا برای در امان ماندن از حیوانات وحشی و درنده شکل گرفت. بعد ها برای حفاظت از گرما و سرمای زیاد و همچنین بلایای طبیعی احتمالی مثل سیل، زلزله و طوفان های شدید هم کانکس ساخته و استفاده شد.

بنابراین کانکس حکم پناهگاهی امن را برای مردم داشته که به مرور زمان امکانات جدیدتری به آن اضافه شد و پیشرفته تر شد.

انواع کانکس ها

این سازه های موقتی در انواع مختلف با کاربردهای گوناگون ساخته و تولید می شوند. نوعی از کانکس وجود دارد که چرخدار بوده و به راحتی قابلیت جابجایی به هر مکانی را دارد. البته نوع معمولی آن که به شکل ثابت است را هم می توان جابجا نمود ولی به سادگی نوع چرخدار آن نیست و قطعات آن را در محل موردنظر به هم می چسبانند.

تفاوت ها و شباهت های کانکس با کانتینر

شباهت های ظاهری کانکس و کانتینر موجب شده است بسیاری از افراد در تشخیص آن دچار مشکل شوند. کانتینر به منظور حمل و نقل دریایی ساخته شده است و دارای مقاومت بالایی است که تا جابجایی کالاها به وسیله آن به سهولت انجام شود و به کالاهای درون آن صدمه ای وارد نشود.

کانتینرها دارای یک اندازه مشخص اند درحالی که کانکس ها در هر اندازه و با هر مساحتی قابل تولید هستند.

بزرگترین مزیتی که کانکس نسبت به کانتینر دارد ظاهر زیبای آن است که نمای شهری را زیباتر می کند ولی کانتینر این گونه نیست و بهتر است در فضای شهری از آن استفاده نشود. علاوه بر این کلنتینرها فاقد هرگونه امکانات لازم جهت اسکان هستند ولی کانکس ها دارای امکانات اند. سرویس بهداشتی، آشپزخانه و سیستم برق کشی مجهز از جمله امکاناتی است که این سازه های قابل حمل به آن مجهز است.

موارد استفاده از کانکس

از کانکس در مکان های مختلف استفاده های متفاوتی می شود.

علاوه بر نوع مسکونی آن به شکل موقت، کانکس های به منظور استفاده از سرویس بهداشتی، درمانگاه ها، نمازخانه و نگهبانی از ساختمان های اداری و … ساخته و استفاده می شوند.

هزینه و قیمت کانکس

در مورد قیمت کانکس نیز باید دانست که قیمت تمام شده این سازه های قابل حمل به ابعاد آن و امکانات و تجهیزاتی است که در ساخت و تولید آن به کار رفته باشد وابسته است. برخی سازه های قابل حمل از قبل ساخته شده اند و به شکل آماده وجود دارند. این سازه ها قیمت نسبتا کمتری از سایر دارند. علاوه بر این مورد نوسانات موجود در بازار و تورم نیز در افزایش قیمت محصول نقش بسزایی داشته زیرا قیمت هر قطعه از کانکس با قیمت روز مصالح به کار رفته در آن محاسبه می شود. قیمت هر متر مربع کانکس به طور تقریبی از یک میلیون آغاز و تا سه ونیم میلیون تومان ادامه دارد.

به طور کلی، تمامی مشخصات فنی و تجهیزات استفاده شده در ساخت سازه به همراه توضیحات و قیمت هر یک در فاکتور ذکر می شود.

جنس کانکس

مواد استفاده شده برای ساخت این سازه ها اغلب از جنس فلز و در موارد محدود از جنس چوب، فولاد و بتن است.

ساخت کانکس از دو بخش مهم تشکیل شده است؛

بخش اول اسکلت و شاسی سازه و بخش دوم پوشش بدنه و سقف کانکس را شامل می شود؛ هر بخش به طور جداگانه از مواد و متریال مخصوصی بسته به ضخامت و کاربردی که دارند برای ساخت شان استفاده می شود.

نتیجه گیری

در مقاله بالا به توضیحاتی درباره کانکس، ویژگی های آن و انواع آن برای علاقه مندان به خرید کانکس پرداختیم. همانطور که دیدید و خواندید کانکس موارد استفاده متفاوتی دارد. می توانید مطابق سلیقه و استفاده ی خود، سازه ی موردنظر را سفارش داده و از آن استفاده کنید. البته مشورت و همفکری با افراد متخصص در این حوزه که اشنایی و مهارت لازم را دارند، قبل از سفارش و خرید سازه قابل حمل موردنیاز ضروری است و نباید از آن غافل شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true