چه کسی فکت شیت ایرانی را منتشر کرد ؟ - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - 9 فروردین - 1403  
true
false

 

« فکت ‌شیت »  یا « تک برگ »  یا « گزاره برگ » ، از شیوه‌ های مرسوم برای ساده‌ سازی اطلاعات برای مخاطب می باشد . در واقع  فکت شیت پس از یک قرارداد تجاری ، یک دستاورد علمی ، فرهنگی  یا اقتصادی و طی یک پروسه طولانی ، منتشر می ‌شود و خلاصه ساده شده ‌ای از یک اتفاق پیچیده است . این خلاصه‌ سازی و ساده ‌سازی گاهی منطبق با اصل ماجرا نبوده و گاهی روایتی متفاوت با اصل اتفاق را منتشر می ‌کند . متاسفانه اغلب مخاطبان عام که زمان لازم برای بررسی یک پروسه طولانی را ندارند ، به مطالعه فکت شیت‌ها اکتفا می کنند .

علی شمخانی ( دبیر شورای عالی امنیت ملی )  در حاشیه نشستی  تحت عنوان « دولت ،  ملت و آینده مشترک » ، در پاسخ به سوالی درباره دستور مقام معظم رهبری برای انتشار فکت شیت  گفت : « در حال حاضر از انتشار فکت شیت عبور کرده ایم و موضوع روز ما چگونگی برداشته شدن تحریم ها توسط شورای امنیت سازمان ملل ،  دولت و کنگره امریکا و اتحادیه اروپا است .  دستور ،  مطالبه و توصیه با یکدیگر متفاوت هستند .  ضمن این که به نظر می رسد زمان هم بر این امر بی تاثیر نبوده است . انتشار فکت شیت امروز مفید فایده نیست ضمن اینکه اولین فکت شیت را ایران پخش و بر روی سایت خبرگزاری ها منتشر کرد و بعد آمریکایی ها فکت شیت را منتشر کردند .  ممکن است کسی از آن مطلع نباشد . موضوع امروز ما رفع ابهامات فراوان در خصوص تحریم ها ،  چگونگی برداشته شدن تحریم ها توسط شورای امنیت ،  دولت و کنگره آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین متوازن سازی اقدامات ما و آنها است » .

حسن روحانی ( رئیس جمهور ایران ) با اظهارات اخیر خود در مورد فکت شیت ایرانی به جمع مسئولین دولتی پیوست که در این باره سخنان متناقضی را بیان کرده اند .

گرچه محمد جواد ظریف ( وزیر امور خارجه ) تاکید کرده بود برگه ای که پس ازمذاکرات در اختیار رسانه ها قرار گرفت « فکت شیت ایرانی » نیست اما رئیس جمهور ایران در اظهاراتی کاملا متناقض تاکید نمود : « برگه منتشر شده در لوزان سوئیس فکت شیت ایرانی است . فکت ‌شیت ایرانی قبل از آمریکا منتشر شد .  شبی که تفاهم بین ایران و ۱+۵ انجام شد و بیانیه ‌ای که در لوزان اعلام شد ،  یک ساعت قبل آن خبرگزاری‌ها فکت ‌شیت ایرانی را منتشر کردند ؛ همه خبرگزاری‌ها ما یک فکت شیت را اعلام کردند و همان را هم رسانه‌های خارجی اعلام کردند . نمی‌دانم برخی حافظه‌ شان ضعیف شده است چرا که قبل از آمریکایی ‌ها ما فکت شیت خود را اعلام کردیم .  بنابراین ما اعلام کردیم و روشن است ،  منتها برخی شبهه ‌‌ای ایجاد و مسائلی را مطرح کردند ،  ضمن اینکه ما نظرات خود را به‌ صراحت گفتیم .  وزیر امور خارجه ما و رئیس سازمان انرژی اتمی به‌ تفصیل نظرات ایران را اعلام کردند ،  حال اگر می ‌خواهید مصاحبه‌ های آنان را دوباره منتشر کنید تا فکت ‌شیت دوم منتشر شود » .

در برنامه نگاه یک ، محمد جواد ظریف ( وزیر امور خارجه )  سه روز پس از توافق لوزان ،  در این باره گفت : « چیزی بنام فکت شیت ایرانی  وجود ندارد  و وزارت خارجه چیزی را منتشر نکرده  است  . چند نفر از دوستان ما  یک رشته دستاوردهایی را  از این مذاکرات  نوشتند »  .

علاوه بر ظریف اعضای دیگر تیم مذاکره کننده نیز تاکید داشته اند که ،  فکت شیت از سوی ایران  منتشر نشده است . عباس عراقچی نیز در روز ۲۰ فروردین و با تاکید بر عدم انتشار فکت شیت از سوی ایران چنین عنوان نمود : « فکت شیت چیزی است که آمریکایی ‌ها منتشر کردند ، روایت آنها از توافقاتی است که در دور اخیر مذاکرات به آن رسیدیم .  این کاملا معمول است بعد از هر مذاکرات و واقعه سیاسی ،  طرفین این واقعه و مذاکره ،  روایت خود را برای مستمعین خود می‌ گویند که هر کس از زاویه خود می‌ گوید چه اتفاقی افتاده و قرار است بیفتد و طبیعی است هر طرف قسمت‌هایی که مطلوبش است را برجسته‌ تر بیان می‌ کند . روایت خودمان که یک روایت واقعی است در صحبت‌های مفصل ظریف بیان شد .  من نیز بیان کردم ؛ فعلا بنای ارائه کردن ” مکتوب ” را نداریم ولی اگر لازم باشد چنین خواهیم کرد » .

« بهروز کمالوندی » ( معاون بین ‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ) در نشستی خبری در باشگاه خبرنگاران ، در پاسخ به سوالی در رابطه با انتشار فکت شیت ، چنین گفت : « قرار نیست ما وارد جنگ فکت‌ شیت شویم . زیرا آمریکایی ‌ها بر مبنای نیاز خود فکت شیت ارائه کرده ‌اند ولی باید بگویم در برخی از حوزه‌ ها مذاکره تمام نشده و آنها تنها ایده‌آل خود را بیان کرده‌اند » .

« حمید بعیدی نژاد » ( عضو تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ ای )  نیز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه فکت شیت آمریکایی مورد تأیید ما نیست ، چنین گفت : « فکت شیت ایرانی آماده است و هرگاه مسئولان صلاح بدانند منتشر می ‌شود » .

علی اکبر صالحی ( از مسئولان هسته ای کشور ) در ۵ اردیبهشت در برنامه نگاه یک گفت : « ما درباره بخش فنی فکت شیت را آماده و به آقای ظریف ارائه کردیم و در وزارت خارجه نیز مباحث سیاسی را به آن اضافه کردند .  آقای ظریف تمام جزییات را گفتند و خودش معادل ۱۰ فکت شیت است و چیزی نبود که مطرح نشده باشد .  حتما دلیل موجهی داشته که مسئولان کشور فکر کردند انتشار فکت شیت ایرانی ضرورتی ندارد .  ما در شرایط حساسی هستیم و هر کس می ‌تواند سوء استفاده کند .  رژیم صهیونیستی و دیگرانی هستند که می‌ خواهند به روند مذاکرات خدشه ‌ای وارد کنند .  الان مذاکرات شروع شده و وارد جزییات شده ایم و ضرورتی به انتشار فکت شیت نیست  » .

صالحی ( رئیس سازمان انرژی اتمی ) ۵ روز پس از مذاکرات لوزان ، در مجلس شورای اسلامی چنین گفت : « آقای ظریف هم در حال تهیه فکت شیت هستند که در این فکت شیت خیلی از حقایق روشن می شود . ماجرای فکت شیت ایرانی پس از آن مورد توجه کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفت که رهبر معظم انقلاب از مسئولان خواستند مردم را در جریان مذاکرات قرار دهند . مسئولان وزارت امور خارجه نیز در جریان حضور خود در مجلس وقتی با سئوالات نمایندگان درباره محتوای مذاکرات مواجه شدند قول دادند برای مورد قضاوت قرار گرفتن عملکرد تیم هسته ای ، فکت شیت ایرانی را که حاوی جزییات مذاکرات است ،  منتشر کنند » .

حال نکته قابل تامل آن است که رئیس جمهور طی سفر به استان گیلان (۲۶ فروردین ) به صورت تلویحی از عدم ضرورت انتشار فکت شیت سخن گفته به میان آورده بود : « مذاکره تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود ،  مذاکره آداب خودش را دارد و هنوز نمی‌ توان جزئیات را منتشر کرد!  »

این سخنان حسن روحانی نشانگر آن است که خود وی قائل به انتشار فکت شیت ایرانی نیست و تا تاریخ ۲۶ فروردین نیز معتقد است فکت شیت ایرانی منتشر نشده است ،  اما به احتمال زیاد برای لغو پروژه سئوال از رئیس جمهور در مجلس ،  نظرش عوض شده و برگه منتشر شده در مذاکرات لوزان را فکت شیت ایرانی نامیده است .

لازم به ذکر است مقام معظم رهبری در 20 فروردین ماه در جمع مداحان فرمودند : « من به خود مسئولین هم این را گفته ‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند ؛ ما چیز محرمانه نداریم ، چیز مخفی نداریم . این مصداق همدلی با مردم است. بعد از آنکه که مذاکره‌ کنندگان ما مذاکره‌ شان تمام شد ، بعد از چند ساعت بیانیّه‌ کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات . این بیانیّه‌ ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را می ‌گذارند « فکت‌شیت » ــ در اغلب موارد خلاف واقع است ؛ یعنی روایتی که این ها دارند از مذاکرات و از تفاهم هایی که انجام گرفته است می ‌کنند ، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است . این بیانیّه را آوردند من دیدم ؛ چهار پنج صفحه است ؛ این چهار پنج صفحه در ظرف این دو سه ساعت که تهیّه نشده ؛ در همان حالی که اینها داشتند مذاکره می‌ کردند ، این بیانیّه را هم نشستند تأمین کردند . ببینید، طرف این‌جوری است ؛ دارد با شما حرف می ‌زند ، بر سر یک موضوعاتی تفاهم به‌ وجود می ‌آید ، در همان حالی که دارد با شما حرف می زند ، دارد یک اعلامیّه ‌ای تهیّه می ‌کند که برخلاف آن چیزی است که بین شما و او دارد می ‌گذرد و تا مذاکره‌ تان تمام شد ، آن اعلامیّه را منتشر می ‌کند ! طرف این ‌جوری است ؛ طرف ، طرف بد عهدی است ، طرف متقلّبی است » .

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true
  1. عباسی

    چرا هیچ راه ارتباطی برای درج تبلیغات روی سایت وجود نداره؟

    • rastan1

      سلام قرار داده شد
      ایدی تلگرام aminkav

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true