علی اکبر صالحی : ۱۵ سال دیگر ۱۹۰ هزار سو را خواهیم داشت ! / عباس عراقچی :۱۵  سال دیگر به یک میلیون سو غنی ‌سازی می ‌رسیم ! / متن برجام : ۱۵ سال بعد ،  ایران حداکثر اجازه ایجاد ۴۷ هزار سو دارد ،  آن‌ هم به صورت بالقوه ! - راستان نیوز 
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - 10 فروردین - 1403  
true
false

 

عباس عراقچی ( معاون وزیر خارجه و مذاکره ‌کننده ارشد ایران ) در اظهارات خود در کمیسیون امنیت ملی مجلس به صراحت اظهار داشت : « مطابق برنامه ‌ریزی که در برجام وجود دارد ایران ظرف ۱۵ سال به ظرفیت یک میلیون سو غنی ‌سازی خواهد رسید . به نظرم حساب دو دو تا چهار تاست .  من اول توضیح بدهم آقای کوثری فرمودند که ما باید این ۱۹ هزار سانتریفیوژ را حفظ می ‌کردیم و می ‌رساندیم به ۱۹۰ هزار تا و بالاخره تولید سوخت می ‌کردیم .  این ممکن است ولی اگر شما ۱۹ هزار سانتریفیوژ IR-1 را تبدیل می‌ کردید به ۱۹۰ هزار تا یعنی چهار تا تأسیسات مثل نطنز باید می‌ ساختی تا بتوانی ۱۹۰ هزار سو تولید کنی .  نکته همین جاست که ما نمی‌ توانستیم ۱۹ هزار سانتریفیوژ  IR-1 را تبدیل کنیم به ۱۹۰ هزار تا چون در آن صورت چهار تا نیروگاه نطنز را لازم می ‌داشتیم که تازه بتواند سوخت یک نیروگاه را برای یک سال بدهد . آینده غنی ‌سازی صنعتی ایران ماشین‌های IR-1 نیست ،  بلکه ماشین‌ های پیشرفته [مثل] IR-8 است .  خوب ما پذیرفتیم که تا ۱۰ سال ۵ هزار ماشین بمانیم در مقابل تحقیق و توسعه ما روی ماشین ‌های IR-4 ،  IR-5 ،  IR-6 و IR-8 ادامه پیدا می ‌کند .  آینده غنی ‌سازی صنعتی ما با این ماشین‌ها رقم می‌ خورد و ما باید این ماشین ‌ها را متحول بکنیم و توسعه بدهیم و به مرحله تولید برسانیم .  در پایان دوره محدودیت تولید این ماشین‌ها آغاز خواهد شد ولی وقتی که دوره محدودیت را پشت سر بگذاریم و ان شاء الله تا آن مقطع ماشین‌های IR-6 و IR-8 را و به خصوص IR-8 را به مرحله تولید رساندیم بلافاصله تولید شروع خواهد شد .  به نظرم خیلی دقیق و معقول می‌شود محاسبه کرد که در ظرف چهار الی پنج سال حتماً می ‌توانیم میزان تولید ماشین‌های IR-8 را به پنجاه هزار ماشین برسانیم و در نطنز مستقر بکنیم .  اگر همه چیز خوب پیش برود و ماشین‌ ها در تحقیق و توسعه جواب بدهد و آن میزان سویی که ازش انتظار می ‌رفته به آن برسیم که ان شاء الله می‌ رسیم و می‌ شود در یک فاصله چهارده الی ۱۵ سال به یک میلیون سو رسید » .

گفتنی است علی اکبر صالحی تنها چند روز پیش از این اظهارات عراقچی  رقم بسیار متفاوتی را درباره توانایی غنی ‌سازی ایران پس از ۱۵ سال ذکر نمود .  وی در این باره چنین گفت : « این ماشین ها را ما داریم تولید می کنیم و در انبار نگه می داریم تا زمانی که خواستیم به سمت تولید  ” سو ” یا ظرفیت غنی سازی ببریم ،  استفاده کنیم .  ظرفیت غنی سازی را باید پلکانی بالا برد و یک دفعه که نمی شود .  ما از انتهای سال هشتم شروع به تولید ۲۰۰ دستگاه ir6 و  ir8 می کنیم .  از انتهای سال ۸ ،  سالن ب را آماده می کنیم .  بعد از سال ۱۱٫۵ زنجیره سانتریفیوژهای ir6 ما ۱۶۴تایی می شود و زنجیره سانتریفیوژهای ir8 ما نیز ۸۰ تا .  اینها را بایستی پیش بینی کنیم .  بعد از سال ۱۳ شیب را زیاد می کنیم طوری که در سال پانزدهم ما به ۱۹۰ هزار ” سو ” برسیم .  شاید هم زودتر در انتهای سال ۱۴ برسیم » .

 

شاهد آن هستیم که اختلاف میان اظهارات عراقچی و صالحی درباره برنامه ایران برای رسیدن به ظرفیت غنی ‌سازی مورد نیاز کشور بسیار زیاد است و هر چقدر پرسش‌ ها جدی‌ تر می‌ شود حقایق تلخی از عدم تسلط تیم مذاکره ‌کننده بر متن برجام  بروز می کند . حال واقعیت امر چیست و ایران به چه میزان از ظرفیت غنی‌ سازی مطابق برجام می ‌تواند دست بیابد ؟

لازم به توضیح است در پارگراف شماره ۴ از بند الف فصل هسته ‌ای برجام درباره ظرفیت غنی‌ سازی ایران آمده است : «  همچنان که ایران سانتریفیوژهای IR-1 را از رده خارج می‌ نماید ،  به جز نحوه مندرج در پیوست ۱ اقدام به ساخت یا سرهم کردن سانتریفیوژ نخواهد کرد ،  و سانتریفیوژهای از کار افتاده را با نوع مشابه جایگزین خواهد نمود .  ایران تولید دستگاه‏ های سانتریفیوژ پیشرفته را صرفا برای فعالیت‌ های مشخص شده در این برجام صورت خواهد داد .  از پایان سال هشتم ،  و به نحو مندرج در پیوست ۱ ،  ایران آغاز به ساخت تعداد مورد توافقی از دستگاه‌ های سانتریفیوژ IR-۶ و IR-۸ بدون روتورز نموده و تمامی دستگاه‌های تولید شده را در نطنز ،  تا زمانی که بر اساس برنامه بلندمدت ایران مورد نیاز واقع شوند ،  تحت نظارت مستمر آژانس انبار خواهد نمود » .

با توجه به پیوست ۱ برجام سعی خواهیم نمود تعداد مجاز تولید بدون روتور سانتریفیوژ را محاسبه کنیم . در پاراگراف ۲۷ این پیوست آمده است : « ایران به مدت ۱۰ سال ظرفیت غنی سازی خود را در حد ۵۰۶۰ ماشین سانتریفیوژ IR-1 و در ۳۰ زنجیره با چیدمان فعلی در واحد های در حال تولید سایت نطنز (FEP)حفظ خواهد کرد  » .

پس می توان گفت طی ده سال آینده ظرفیت غنی ‌سازی کشور بیش از ۵ هزار سو نخواهد بود .  اما درباره توانایی تولید ماشین‌های سانترفیوژ بعد از پایان سال دهم ، در پارگراف ۶۳ پیوست آمده است : « براساس برنامه خود ،  در پایان سال هشتم ایران سالیانه ۲۰۰ عدد ماشین سانتریفیوژ IR-8 وIR-6 از هر نوع را به غیر از روتور تا سال دهم شروع خواهد کرد .  بعد از سال دهم ایران ماشین کامل را به همین مقدار در سال تولید خواهد کرد تا نیازهای غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی خود را برآورده سازد .  ایران این ماشین ها را در نطنز در روی زمین و تحت پایش آژانس تا هر زمان براساس برنامه غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی ، برای مونتاژ نهایی مورد نیاز باشد ،  انبار خواهد کرد » .

با توجه به این مطالب معلوم می شود که ایران در پایان سال ۱۵‌ آینده حداکثر ۱۴۰۰ ماشین IR-8 و ۱۴۰۰ ماشین IR-6 خواهد داشت  .

تصور اعضای اصلی تیم مذاکره کننده در مورد میزان ظرفیت غنی سازی ایران بعد از دوره محدودیت ،  بسیار متفاوت است و بسیار آشکار است که تصور آن ها با متن برجام نیز تفاوت چشمگیر دارد .  گفتنی است موضوع ظرفیت غنی سازی ایران در واقع آینده صنعت هسته‌ ای کشور را رقم خواهد زد که شاید مهم ترین بخش هسته ‌ای برجام باشد .  بنابراین جای تعجب خواهد بود که تصورات مسئولین مذاکره کننده تا این حد در این موضوع متفاوت است و این سوال را در ذهن همگان ایجاد می کند که آیا مذاکره ‌کنندگان در مورد متنی که آن را پذیرفته‌ اند ،  حداقل آگاهی را داشته ‌اند یا خیر ؟ لازم است مشخص شود آیا در مورد مابقی بخش ‌های برجام نیز وضعیت همین گونه است ؟!

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true