کدخبر: 1058
راستان نیوز | به گزارش راستان نیوز به نقل از ایسنا , پل کَشکان همزمان با دو دوره تاریخی قرن چهارم هجری که روی پل ساسانی بوده ساخته شده است. این پل بعد از قرن چهارم تخریب و در دوره‌های بعد به ویژه قاجاریه با الحاقاتی دوباره بازسازی می‌شود. او ادامه داد: طاقی که بعد از گذشت دو هفته از بارندگی‌ها و سیل اخیر فروریخته است، تنها یادگاری دوره قاجار است که در آن دوره مرمت شده است. این کارشناس که مدیر پایگاه پل‌های تاریخی لرستان بوده است،‌ اظهار کرد: متاسفانه سال‌هاست که این پایگاه منحل شده است. این طاق به وسیله سیستم حفاظتی که پایگاه پل‌های تاریخی استان لرستان در زیر آن ایجاد کرده بود، محافظت می‌شد و به مدت هشت سال زیر آن قرار داشت. مصطفی نژاد اضافه کرد: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در سال 93 اقدام به باز کردن داربست‌های حفاظتی این طاق منحصر به فرد کرد و همان زمان برخی مطبوعات داخلی لرستان اعلام کردند که این طاق نیاز به حفاظ و داربست ندارد. او بیان کرد: سرانجام این طاق روز شنبه و بعد از گذشت یک هفته از بارندگی‌ها و سیل به طور کامل فرو ریخت. زمانی که محمد بهشتی، ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت و محمد حسن محبعلی معاون او بود به میراث فرهنگی کشورمان توجه ویژه‌ای می‌شد. این کارشناس ارشد میراث فرهنگی با بیان اینکه دیگر پل‌های تاریخی استان لرستان نیز وضعیتی بدتر از این دارند،‌ گفت: متاسفانه در این سالها اتفاقاتی رخ داده که من در آینده به آن‌ها خواهم پرداخت و تا کنون نیز مکاتبات و حساسیت‌های خود در این زمینه را به مسوولان اعلام کرده‌ام. مصطفی‌نژاد بیان کرد: من تمام تلاش خود را از هر طریق برای حفظ آثار میراث فرهنگی به عمل می‌آورم و اگر ضرورت داشته باشد این موضوع را با رییس جمهور هم مطرح می‌کنم؛ چرا که صلابت و بزرگی پل‌های تاریخی لرستان چنان است که باید دولت به آنها توجه کند، زیرا این پل‌ها در هیچ کجای دنیا مانند ندارند. او اعلام کرد: حدود 7 سال پیش که مسئوول پایگاه پل‌های تاریخی لرستان بودم، عمده‌ی اقدامات لازم و مستند نگاری درباره ثبت جهانی 6 پل تاریخی این استان را انجام دادم. مسئوولان از آن تاریخ تا کنون برای ثبت جهانی پل‌های تاریخی لرستان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ مسئوول پایگاه سابق پل‌های تاریخی لرستان گفت: پل زال تنها پل منتسب به دوران هخامنشیان که برای ثبت جهانی مستند نگاری شده بود نیز به دلیل بی‌توجهی در سال‌های گذشته کاملا فرو ریخت. پل کَشکان در 45 کیلومتری جنوب خرم‎آباد و در مسیر جاده خرم‎آباد- کوهدشت قرار گرفته است. این پل دارای 12 دهانه اصلی و سه دهانه کوچک فرعی است. بزرگ‎ترین دهانه آن به عرض حدود 27 متر در مقابل جریان اصلی رودخانه کشکان در انتهای شرقی پل قرار داشته که امروزه طاق آن فروریخته است. در کنار این پل بقایای سه پل دیگر از دوره‌های گذشته وجود دارد . پل کَشکان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید است.
ارسال نظر

نظرات کاربران