کدخبر: 12936
راستان نیوز | کارشناس بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، خواب را یکی از مسائل تاثیرگذار بر کیفیت زندگی سالمندان، برشمرد و گفت: خواب یکی از مؤلفه‌هایی موثر در سلامت جسم و روان و عامل مهمی در افزایش مرگ و میر و کاهش سلامت است. به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مریم یزادن‌خواه افزود: کیفیت و کمیت خواب بر یادگیری، حافظه و تعداد زیادی از توانایی های شناختی، موثر است. او گفت: تحقیقات نشان داده خواب با کیفیت ضعیف در رتبه سوم مسائل سالمندان قرار دارد و یکی از موارد شایع شکایت‌ها و دلیل مراجعه سالمندان به پزشک است. این کارشناس بهداشت عمومی گفت: این امر می‌تواند منجر به اختلال در کار روزانه، تحریک پذیری، خستگی، سردرد هنگام بیدار شدن، افزایش نشانه‌های اضطرابی، چرت زدن در هنگام روز، چاقی و افزایش فشارخون بالا شود. او اضافه کرد: بررسی پژوهشگران درباره سه هزار زن بیش از ۷۰ سال نشان می‌دهد در مدت یک سال، خطر زمین خوردن به میزان دو بار یا بیشتر، در زنان سالمندی که پنج ساعت یا کمتر در شب می خوابند، ۵۰ درصد بیش از دیگران است. این کارشناس بهداشت عمومی، ادامه داد: فرد سالمند ممکن است سخت به خواب برود، سه تا چهار نوبت در شب بیدار شود و بعد از بیداری نتواند به راحتی به خواب رود، دچار خواب سبک باشد و خواب او عمیق نباشد، احساس کند که خواب کافی ندارد، شب زود بخوابد و زود هم بیدار شود. یزدان‌خواه افزود: در سالمندان، نبود رضایت از زندگی، نداشتن تعاملات اجتماعی، افسردگی و اضطراب می‌تواند به کاهش کیفیت خواب و دیر به خواب رفتن منجر شود. او در ادامه، گفت: چون افراد مسن، نسبت به نور، روشنایی، صدا و حرارت حساس هستند، این عوامل محیطی در خواب آنها تاثیر دارد؛ بنابراین محیط خواب و زندگی آنها باید بدون عوامل محرک باشد. یزدان‌خواه اضافه کرد: سالمندان برای داشتن خواب بهتر باید از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کرده، نوشیدنی‌های کافئین‌دار را بعد از شام مصرف نکنند و مصرف مایعات در ساعات عصرگاهی و قبل از خواب را کم کرده و شب‌ها غذای سنگین میل نکنند. این کارشناس بهداشت عمومی اضافه کرد: حذف خواب نیمروزی، حمام پا یک ساعت پیش از خواب، تماشا نکردن تلویزیون یا مطالعه نکردن در رختخواب، تنظیم زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن، قرار گرفتن در برابر نور خورشید و انجام فعالیت‌های ورزشی سبک، می‌تواند به داشتن خواب بهتر در سالمندان کمک کند. یزدان‌خواه گفت: سالمندان اگر می­‌خواهند در روز چرت بزنند این زمان بیش از 30 دقیقه نباشد و برای انجام حمام پا، یک ساعت قبل از خواب را انتخاب کرده و با قراردادن پاها در آب ولرم با حرارت حدود 40 درجه این کار را انجام دهند. ایسنا
ارسال نظر

نظرات کاربران