راستان نیوز | سفری به سامانه ستاره ای آلفا قنطورس که نزدیکترین سامانه فرا خورشیدی به ماست، توسط نسل جدید سفینه فضایی بر پایه فناوری نانو و با استفاده از بادبان که تحت پرتوهای نوری حرکت می کنند، طراحی می گردد. به گزارش راستان نیوز، استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور همچنین بنیانگذار یکی از شرکت های پیشرو در فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی مشهور دنیا و یوری میلنر، میلیاردر روسی در نظر دارند در یک پروژه جاه طلبانه مبلغ حدود 100 میلیون دلار را صرف ساخت یک سفینه فضایی استثنایی و ارسال آن به ستاره آلفا قنطورس کنند به امید اینکه بتوانند نشانه هایی از حیات را در آن سیستم ستاره ای مشاهده کنند. [caption id="attachment_6414" align="alignnone" width="300"]سفر به سامانه آلفا قنطورس[/ caption] پروکسیما قنطورس جزئی از سامانه ستاره‌ای آلفا قنطورس به‌شمار می‌آید و نزدیک‌ترین ستاره بعد از خورشید، به ما است و از آنجایی که این ستاره نسبت به دیگر ستاره‌ها به زمین بسیار نزدیک است،(در مقایسه با ابعاد منظومه ی شمسی) سفری به این سامانه ستاره ای طراحی کرده اند. فاصله ی حتی نزدیکترین ستارگان به ما اعدادی بسیار بزرگ می باشند. فاصله ی نزدیک ترین ستاره به ما یعنی “پروکسیما قنطورس” تنها بیش از ۴.۲ سال نوری میباشد. بررسی ها نشان می دهند، آلفا قنطورس، در حدود ۲۵ تریلیون مایل از زمین فاصله دارد. چنین فواصلی بسیار بزرگ هستند و غالبا ترجیح داده میشود که آنها را به صورت سال نوری بیان کنند. یک سال نوری مسافتی است که نور در یک سال می پیماید. این ستاره در صورت فلکی قنطورس است و در سال ۱۹۱۵ توسط رابرت اینز، رئیس رصدخانه ملی آفریقای جنوبی کشف شد. پروکسیما قنطورس جرمی حدود یک هشتم جرم خورشید دارد و میانگین چگالی آن ۴۰ برابر خورشید است. و درخشندگی بسیار پائینی دارد، این ستاره یک ستاره شراره‌ای است و تغییرات زیادی در قدر ظاهری آن دیده می‌شود. میدان مغناطیسی این ستاره از انتقال گرمای درون و بیرون ستاره تشکیل شده‌است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد پرتوهای ایکس منتشر شده از این ستاره بسیار به خورشید شباهت دارد و تولید انرژی پائین در ستاره نشان می‌دهد که این ستاره ۴ تریلیون سال دیگر در رشته اصلی خواهد ماند. یا حدود ۳۰۰ برابر سن جهان. استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور همچنین بنیانگذار یکی از شرکت های پیشرو در فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی مشهور دنیا و یوری میلنر، میلیاردر روسی در نظر دارند در یک پروژه جاه طلبانه مبلغ حدود ۱۰۰ میلیون دلار را صرف ساخت یک سفینه فضایی استثنایی و ارسال آن به ستاره آلفا قنطورس کنند به امید اینکه بتوانند نشانه هایی از حیات را در آن سیستم ستاره ای مشاهده کنند.این پروژه starshot نام گذاری شده است و اساس آن بر پایه نانو ذرات و nanocraft است.گفتنی است، این سفینه فضایی دارای توان حرکت در حدود ۲۰ درصد از سرعت نور است و می تواند در طول چندین سال آینده به آن سیستم ستاره ای در صورت عدم بروز مشکل برسد. این nanocraft در ابعاد کوچک ساخته می شود و دارای بادبان هایی خواهد بود و مسیر حرکت آن بر پایه پرتوهای نور کیهانی است. قرار است این سفینه فضایی دارای دوربین و مجهز به سیستم GPS برای ردیابی باشد. در این پروژه nanocraft مسافتی در حدود ۲۵ هزار مایل را در بازه زمانی حدود ۲۰ سال طی خواهد کرد. سیستم ستاره ای آلفا قنطورس در حدود ۲۵ میلیون مایل از کره زمین دور است و با سریع ترین فضاپیمای امروز در حدود ۳۰ هزارسال طول می کشد تا فضاپیما به آنجا برسد. قرار است از این سفینه فضایی کوچک تعداد زیادی ساخته شده و روانه ستاره آلفا قنطورس شود تا در صورت عدم موفقیت هریک سفینه دیگر شانس رسیدن و اتمام ماموریت را پیدا کند.اما با استفاده از این نسل جدید سفینه فضایی بر پایه فناوری نانو و با استفاده از بادبان که تحت پرتوهای نوری حرکت می کنند سرعت پرواز هزار بار سریع تر می شود.ستاره شناسان تخمین می زنند که این یک فرصت مناسب برای بررسی و تحقیق در خصوص سیارات مشابه کره زمین و احیاناً وجود حیات در آنجا است. برخی فرضیه ها حاکی از این است که در جهان کهکشان هایی با امکان وجود حیات و تمدن های هوشمند وجود دارد که تنها از کره زمین بسیار دور هستند. این پروژه توسط محققان در منطقه سیلیکون ایالات متحده اجرایی می شود. این وسایل کوچک همچنین به تجهیزات ارتباطی مجهز خواهند بود. درگام اول قرار است یک سفینه فضایی در ابعاد معمولی شامل هزاران nanocraft راهی فضا شده و در فاصله مورد نظر محققان اقدام به رها سازی سفینه فضایی کوچک کند. در این سفینه ها پس از آزاد سازی بادبان های نازک گشوده می شود و آنگاه توسط پرتوهای لیزر قدرتمند در فضا به سوی هدف پرواز م یکنند.اندازه هریک از این nanocraft در حدود یک قطعه تمبر خواهد بود. این nanocraftها همچنین می توانند برای کشف سیاره احتمالی نهم در منظومه شمسی نیز مورد استفاده قرار گیرند.