راستان نیوز | پژوهشگران از احتمال وجود اقیانوس در زیر سطح سیاره پلوتون خبر دادند. به گزارش راستان نیوز، پژوهشگران دانشگاه «براون» در آمریکا می گویند این یافته به یافتن ردپای موجودات زنده در این سیاره کوتوله کمک خواهد کرد. پیش از این تصور می شد این اقیانوس در مدت چند میلیون سال گذشته، منجمد شده باشد اما دانشمندان می گویند اگر این گونه بوده باشد، سبب کوچک شدن این سیاره می شد اما برابر اطلاعات دانشمندان، پلوتون در حال بزرگ شدن و گسترش است. بنابراین دانشمندان می گویند این اقیانوس هنوز وجود دارد و منجمد نیست. پلوتون یک سیاره کوتوله است و در فاصله بسیار دوری از خورشید قرار دارد. از زمان کشف این جرم در سال 1930، مردم دوست داشتند که آنرا سیاره نهم منظومه شمسی بنامند. با این حال به دلیل ابعاد کوچک و مدار عجیبش، بسیاری از دانشمندان، هم گروهی پلوتون با سیاراتی مانند زمین و مشتری را زیر سوال بردند. در سال 2006، این مناظره، انجمن ستاره شناسی بین المللی (مرجع نامگذاری اجرام آسمانی) را بر آن داشت که بطور رسمی پلوتون را در گروه سیارات کوتوله معرفی کنند. این سیاره از زمین بدون تلسکوپ دیده نمی شود. ستاره شناسان به دلیل دور بودن این سیاره کوتوله از زمین، هنوز اطلاعات زیادی درباره آن به دست نیاورده اند. قطر آن 2300 کیلومتر یعنی کمتر از یک پنجم قطر کره زمین تخمین زده می شود. سطح این سیاره کوتوله از سردترین مناطق موجود در منظومه شمسی و احتمالا حدود 225- درجه سانتیگراد است.بیشتر پلوتو قهوه ای رنگ است. در سال 2005، یک گروه از ستاره شناسان که به بررسی تصاویر هابل می پرداختند، دو قمر ناشناخته پلوتون را کشف کردند. این اقمار که بعدها هایدرا (Hydra) و نیکس (Nix) نامیده شدند، قطری حدود 160کیلومتر دارند و در خارج از مدار کارون (Charon) قرار گرفته اند. در سال 2006، ناسا سفینه افقهای جدید (New Horizons) را با هدف رسیدن به پلوتون به فضا ارسال نمود.