کدخبر: 2457
راستان نیوز | زیر کوههای آلپ در سوئیس، تونل خط آهنی به طول 57 کیلومتر، اروپای شمالی و جنوبی را به هم متصل کرد. این تونل که عمیق ترین و طولانی ترین تونل خط آهن جهان است؛ در طول دو دهه ساخته شده است. به گزارش راستان نیوز به نقل از ایرنا، مقامات سوئیسی معتقدند این تونل، صنعت باربری اروپا را متحول خواهد کرد. کالاهایی که اکنون با استفاده از یک میلیون کامیون در جاده های اروپا جابه جا می شوند، به زودی با استفاده از قطار حمل خواهند شد. این تونل رکورد تونل ژاپنی Seikan را که 53.9 کیلومتر طول دارد و اکنون به عنوان طولانی ترین تونل جهان شناخته می شود، شکسته و تونل Channel را که فرانسه و انگلیس را به هم متصل کرده است، در مقام سوم قرار می دهد. ساخت این پروژه که 12 میلیارد دلار هزینه در بر داشت، در سال 1992 میلادی در یک رفراندوم، به تایید مردم سوییس رسید. دو سال بعد، رای دهندگان گروه های دوستدار محیط زیست که طرح جایگزینی حمل و نقل جاده ای کالاها را با خط آهن ارائه کرده بودند، آن را مورد حمایت قرار دادند. تمام مسیر تونل در عمق 2.3 کیلومتری زیر کوه های آلپ و در بین سنگ هایی ساخته شده است که دمای آن ها به 46 درجه سانتیگراد می رسد. در جریان حفاری و ساخت این تونل، مهندسان و کارگران بیش از 28 میلیون تن سنگ را حفاری و منفجر کرده و 73 نوع سنگ مختلف از دل زمین خارج کردند. این تونل که ساخت آن مطابق با برنامه زمانبندی و با صرف بودجه تعیین شده به پایان رسیده، یک خط آهن اصلی را تکمیل کرده است که شهر روتردام هلند را به شهر جنوا در ایتالیا متصل می کند. با شروع بهره برداری از این تونل در ماه دسامبر، مدت زمان سفر از زوریخ به میلان بین یک تا دوساعت و 40 دقیقه کاهش می یابد. مسیر این تونل بر خلاف خط آهن قدیمی که در سال 1980 میلادی در بین کوه های آلپ احداث شده است، یک مسیر مستقیم و هموار است و تنها در طول 17 دقیقه 260 قطار باری و 65 قطار مسافری بری می توانند از آن عبور کنند. سرمایه لازم برای احداث این تونل از طریق مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر سوخت، عوارض جاده ها و عوارض دریافتی از وسایل نقلیه سنگین و وام دریافتی از دولت که قرار است ظرف یک دهه به دولت پرداخت شود، تامین شده است.
ارسال نظر

نظرات کاربران