دقیق ترین عکس ناسا؛

ناسا تصویری فوق العاده از کهکشان مرموز منتشر کرد که بجای امواج...

راستان نیوز |

ناسا تصویری فوق العاده از یک کهکشان مرموز را منتشر کرد.

این کهکشان که 370 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، به جای امواج مرئی، امواج مایکرویو منتشر می کند.

به گزارش ساینس آلرت، این کهکشان در فاصله ۳۷۰میلیون کیلومتر نوری زمین قرار دارند و دانشمندان مدتهاست که از وجود آن مطلع هستند، اما  تاکنون هیچ عکس دقیقی از ساختار آن وجود نداشت.

این عکس نشان می دهد سیاره دو هسته دارد. این بدان معناست که کهکشان در نتیجه  برخورد دو کهکشان دیگر با یکدیگر ساخته شده و  هنوز هم فرایند ادغام دو هسته آنها درحال انجام است. جالب آنکه هرچند در این عکس به نظر می رسد دو هسته بسیار نزدیک یکدیگر هستند اما در حقیقت ۱۱ هزار سال نوری با یکدیگر فاصله دارند. از تمام این موار مهمتر آنکه تصویر هابل نشان دهنده یک سیاهچاله عظیم با حجمی ۱۰۰ میلیون برابر بیش از حجم خورشید است.

همچنین کهکشان  IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷  شبیه یک لیزر بزرگ ستاره شناسی عمل می کند. این کهکشان به جای پرتاب اشعه های قابل مشاهده، طیفی از امواج بسیار قدرتمند میکروویو یا مگا میزرها را منتشر می کند. ناسا درباره آن می گوید:  این کهکشان  یکی از هیجان انگیزترین  نمونه های نوع خود است که میزبان مگامیزر است.

میزرها در سراسر جهان وجود دارند. آنها در هرجایی تشکیل می شوند که ابرهای مولکولی غبار امواج میکروویوی را که از میان آنها گذر می کنند، تقویت کنند. به این ترتیب قدرت این امواج که در فضا پرتاب می شوند، چند برابر خواهد شد.

مهر