گازگرفتگی یا مسمومیت با گاز مونواکسید کربن(CO) یکی از انواع خفگی های شایع در فصل زمستان است.

راستان نیوز |

از آنجاییکه گاز مونو اکسید کربن(CO)، ترکیب پایداری با خون می دهد؛ یعنی پس از ترکیب آن با خون، دیگر نمی توان آن را جدا کرد و اکسیژن را جایگزین آن نمود تا فرد از خفگی نجات یابد، کشف پادزهر مسمومیت با مونو اکسید کربن، گام زندگی بخشی برای جلوگیری از این نوع مرگ به حساب می آید.

همانطور که میدانید، خون ما دائم با اکسیژن و دی اکسید کربن(CO2) پیوند میخورد و جدا می شود. در هنگام دم ما اکسیژن را به خون میرسانیم تا خون اکسیژن را به بافتها برساند. وقتی سلولهای خونی یا همان گلبولهای قرمز ِ خون، از طریق مویرگ ها به سلولهای بدن میرسند، اکسیژن را از خود جدا کرده و به سلول می رسانند و دی اکسید کربن را از سلول گرفته تا در ریه ها با عمل بازدم خارج کنند و با عمل دم همان سیکل تکرار میشود.

مکانیسم اتصال و جدا شدن اکسیژن و دی اکسید کربن با خون براحتی صورت می گیرد و بقای حیوانات و انسان به این مکانیزم حیاتی وابسته است.

اما اگر میزان مونواکسید کربن در محیط زیاد باشد، این مونو اکسید کربن است که با خون پیوند می خورد و این پیوند پایدار است و دیگر جایی برای اتصال اکسیژن و سیکل تنفس باقی نمی گذارد و باعث خفگی و مرگ میگردد که به آن گاز گرفتگی می گویند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ و دانشگاه پیر و ماری کوری موفق به ساخت پروتئینی در بدن موش‌ها شده‌اند که مسمومیت مونوکسیدکربن را معکوس می‌کند.

به گزارش سایتک، یافته‌های این دانشمندان می‌تواند در یک فرمول درمانی آینده به عنوان نخستین پادزهر مسمویت مونوکسیدکربن به کار گرفته شود.

سالانه بیش از 50 هزار موقعیت اضطراری به دلیل این گونه اتفاقات گزارش می‌شود که به یکی از علل جهانی مرگ و میر ناشی از مسمومیت تبدیل شده است.

مواجهه با گاز مونوکسیدکربن منجر به جابجایی مولکول‌های اکسیژن در هموگلوبین با گاز می‌شود. با توجه به این واقعیت که این نوع مسمومیت به سرعت بر بدن انسان تاثیر می‌گذارد، بهبود شناختی چندین ماه یا چندین سال طول می‌کشد. از آنجایی که مونوکسیدکربن دیده نشده و بوی آن احساس نمی‌شود، به سادگی می‌تواند انسان را مسموم مرده و منجر به کاهش اکسیژن در سلول‌های قرمز خون شود. این سلول‌ها به ارائه اکسیژن به مغز و سایر بافت‌های بدن می‌پردازند و مسمومیت آن‌ها منجر به اختلال در عملکرد می‌شود.

محققان پروتئینی را طراحی کردند که بطور انتخابی مونوکسیدکربن را هدف قرار می‌دهد. زمانی که این گاز شناسایی شد، فرمول به آن چسبیده و از پیوستن آن به هموگلوبین جلوگیری می‌کند. دلیل اینکه مونوکسیدکربن به سادگی به هموگلوبین متصل می‌شود، این است که چسبنده‌تر از اکسیژن بوده و به راحتی در جریان خون با آن جابجا می‌شود.

محققان به منظور کاربردی کردن ترکیب‌شان، نوروگلوبین مصنوعی ساختند که 500 برابر سفت تر از چسبندگی مونوکسیدکربن به گلوبین، به آن می‌چسبد.

زمانی که این ترکیب در بدن موش ها آزمایش شد، به این موجودات کمک کرد تا در دوزهای مرگبار گاز دوام بیاورند. محققان سه درصد مونوکسیدکربن به موش‌ها تزریق کردند که برای کشتن سریع یک انسان کافی است. مدت زمان تزریق 4.5 دقیقه بود که طی آن فشار خون موش‌ها به شد افت کرد و ضربان قلب نیز نامنظم شد.

سپس به موش‌ها مولکول نوروگلوبین مصنوعی از طریق یک لوله داخل وریدی تزریق شده و چند ثانیه بعد، فشار خون حیوان به حالت عادی بازگشت.

در صورت تائید، این پادزهر می‌تواند به سرعت به قربانیان تزریق شود و از تاخیرهای پرهزینه رایج در گزینه‌های درمان کنونی جلوگیری کرد، اما به تحقیقات بیشتر پیش از آزمایش این فرمول بر روی انسان نیاز است.

این تحقیق در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است.