کدخبر: 16248

نکات بسیار سودمند در خصوص ساعت بیولوژیکی بدن که شما را در برنامه ریزی های روزانه تان یاری می دهد.

راستان نیوز |

   ساعت بیولوژیک یا ساعت زیستی به معنی زمانهای تعیین شده توسط مغز انسان است برای  اعمال اندامهای بدن و رفتارهای فیزیولوژیکی ارگانهای بدن انسان.

ساعات بیولوژیکی یا زیستی توسط هیپوتالاموس در مغز تعیین میشود که در انسانهای مختلف با دستورات ژنتیکی متفاوت، تا حدودی متفاوت است. اما درصد بالایی از انسانها، دارای ساعات بیولوژیکی مشابه هستند.

در زیر به چند مورد از ساعات بیولوژیکی اشاره می کنیم.

۱-اوج خواب آلودگی در ساعات ۳ تا ۶ صبح و ۲ تا ۴ بعد از ظهر میباشد.

۲-اوج هوشیاری در ساعات ۹ تا ۱۱ صبح و ۸ تا ۱۰ شب می باشد.

۳- در پاییز آسانتر میتوان لاغر شد تا در بهار. ما معمولا در زمستان بیشتر غذا میخوریم اما این عادت بدیست زیرا که در زمستان کالری تبدیل به چربی میشود. در زمستان هیچگاه فعالیت بدنی خود را متوقف نسازید.

۴- دارو را در اواخر صبح مصرف کنید (پیش از ظهر) زمانی که ترشحات معده به حداکثر خود میرسد.

۵-قرار ملاقاتها و جلسات خود را در اواخر بعد از ظهر ترتیب دهید.

۶-مقاومت قلب در ساعت ۵ بعد از ظهر به حداکثر و در ساعت ۹ صبح به حداقل خود میرسد به همین خاطر اغلب حملات قلبی در صبح روی می دهند.

۷-حساسیت دندانها به درد بین ساعات ۳ نیمه شب و ۸ صبح به حداکثر خود و در ساعت ۳ بعد از ظهر به حداقل خود میرسد بنابراین بهترین زمان برای مراجعه به دندانپزشکی ۳ بعد از ظهر میباشد.

۸-شدت علایم و واکنش بدن به مواد حساسیت زا از ساعت ۷ تا ۱۱ شب به حداکثر خود میرسد. بنابراین در این ساعات بیشتر مراقب خود باشید.

۹-حملات آسمی در ساعت ۳ بعد از ظهر به حداقل و از ساعت ۱۱ شب بتدریج افزایش یافته و در ساعت ۶ صبح به اوج خود میرسد.

۱۰-چنانچه قصد دارید تا شب را بیدار بمانید یک شام پر پروتئین و کم چرب میل کنید. و در روز نیز یک فنجان قهوه غلیظ بنوشید

 

ارسال نظر

نظرات کاربران