کدخبر: 16081

عادتهای تغذیه ای و رفتاری خود را تغییر دهید بطوریکه در فصل سرما، سالم و پر انرژی بمانید.

راستان نیوز |

 عادتهای تغذیه ای و رفتاری خود را تغییر دهید بطوریکه در فصل پاییز و زمستان، سالم و پر انرژی بمانید.

(قسمت اول)

توصیه های عمومی:

١. سرعت زندگی تان را کم کنید، زمانی را برای مدیتیشن اختصاص دهید، هیچ وعده غذایی را از دست ندهید و شب ها زودتر به تختتان بروید. به طور کلی، روتین زندگی تان را منظم کنید و غذای خود را در زمان های منظم میل کنید.

٢. اجازه ندهید تا سردتان شود. لباس های کافی و مناسب فصل بپوشید و حتما وقتی هوا سرد است، سرتان را بپوشانید.

٣. روزانه بدنتان را ماساژ دهید و از روغن های گرم تر و سنگین تر مثل روغن کنجد و بادام استفاده کنید.

٤. ورزش های سبک انجام دهید تا تعادل و انعطاف شما را افزایش دهد. مراقب باشید که به خودتان خیلی فشار نیاورید و از حد انرژی خود فراتر نروید. فعالیت های مفید برای واتایی ها شامل موارد زیر است: یوگا، چی کنگ، تایی چی، پیاده روی، کوهنوردی کوتاه، دوچرخه سواری سبک، تنیس سبک، گلف، ایروبیک

٥. چای زنجبیلی بنوشید. ریشه های تازه زنجبیل مفید هستند و می توانند مکررا استفاده شوند. در هوای سرد، چای زنجبیلی را در طول روز جرعه جرعه بنوشید.

٦.به سلامت روده هایتان توجه کنید.

٧. موزیک های ملایم و آرام کننده گوش دهید.

٨. برای افراد خانواده وقت بیشتری بگذارید.

٩. از رنگ های گرم مثل قهوه ای و زرد گرم استفاده کنید. در محیط اطراف خود و برای لباس پوشیدن از رنگ های زمینی(رنگ هایی که در طبیعت یافت می شوند: رنگ خاک، خزه، درختان و سنگ ها به طورمثال رنگ قهوه ای، برنزه، خاکستری گرم وسبز) استفاده کنید.

١٠. از رایحه هایی استفاده کنید که شیرین، سنگین و گرم هستند. مثل ریحان، دارچین، مرکبات، میخک، کندر، اسطوخودوس، کاج، مریم گلی، وانیل.

١١. از رنگهای تیره برای رنگ کردن موهایتان استفاده کنید.

توصیه های غذایی:

١. کمیت غذای خود را بیشتر کنید، اما زیاده روی نکنید. این کمک می کند تا سبکی واتا را متعادل کنیم.

٢. شیرین کننده ها را به صورت متعادل مصرف کنید. همه آنها کمک می کنند تا واتا متعادل شود.

٣. چربی ها و روغن ها برای سیستم گوارش سودمند هستند و کمک می کنند تا واتا کاهش پیدا کند. روزانه تا سه قاشق چایخوری گی یا روغن زیتون طبیعی میل کنید.

٤. تمام محصولات لبنی که کم چرب هستند، توصیه می شوند. شیر وقتی گرم یا داغ است راحت تر هضم می شود.

٥. برنج و گندم بهترین غلات برای متعادل کردن واتا هستند. میزان مصرف جو، ذرت، ارزن، گندم سیاه، و چاودار را کاهش دهید.

٦. از میوه های شیرین و سنگین استفاده کنید. مثل موز، آووکادو، انبه، زردآلو، آلو، نارگیل، انجیر، گریپ فروت، پرتقال، لیمو، ملون، پاپایا، هلو، آناناس، ریواس، کیوی، خرما، شلیل و میوه های خشک شده.

٧. میوه های سبک و خشک را کمتر میل کنید مثل سیب، زغال اخته، گلابی و انار. برای تسهیل گوارش، بهتر است میوه ها را کمی بپزید و یا به تنهایی (نه به همراه غذا) میل کنید.

٨. سبزیجات پخته شده بهترین انتخاب هستند. مصرف سبزیجات خام را به حداقل برسانید. مارچوبه و چغندر و هویج را میل کنید. سایر سیزیجات را متعادل مصرف کنید و ترجیحا آنها را در در گی یا روغن زیتون طبیعی بپزید، این شامل نخود، بروکلی، گل کلم، کدو سبز و سیب زمینی شیرین است. ،مصرف جوانه ها و کلم را به حداقل برسانید.

٩. لبنیات برای واتا مناسبند. در بهترین حالت و برای گوارش بهتر، قبل از نوشیدن شیر، آن را بجوشانید و وقتی گرم است میل کنید.

١٠. از ادویه هایی استفاده کنید که واتا را متعادل می کنند؛ مثل هل، زیره، زنجبیل، دارچین، نمک، میخک، دانه خردل، ریحان، آنغوزه، گشنیز، رازیانه، پونه کوهی، مریم گلی، ترخون، آویشن، و فلفل سیاه.

١١. تمام انواع آجیل ها مفید هستند.

١٢. حبوبات واتا را افزایش می دهند. مصرف آنها را به حداقل برسانید، به جز تفو و دال عدس.

١٣. برای افرادی که گیاهخوار نیستند، از مرغ، بوقلمون، غذاهای دریایی و تخم مرغ تازه و ارگانیک استفاده کنید.

١٤. توجه کنید که غذاهای سنگین مثل غذاهای شیرین، چرب و غنی باعث افزایش وزن می شوند. روی غلات طبیعی، و میوه ها و سبزیجات سنگین و مرطوب تمرکز کنید، شیرینی را به صورت متعادل مصرف کنید و از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید. برای هضم بهتر غذا را خوب بجوید.

 

ارسال نظر

نظرات کاربران